Traub Viktória rendező, forgatókönyvíró és operatőr 2008-ban végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animációs rendező szakán. Eső című rövidfilmje elnyerte a pozsonyi Early Melons fesztivál fődíját és a szentpétervári filmfesztivál The Best Figurative Decision Open díját. Vastojás című munkája 2015-ben a San Diegó-i nemzetközi gyermekfilmfesztiválon a legjobb animációs rövidfilm díját kapta, a 4. Delhi Shorts Nemzetközi Filmfesztiválon pedig a zsűri neki ítélte a Legjobb Animáció díjat.
Sellők és rinocéroszok című animációs rövidfilmje az elmúlt időszakban többek között olyan rangos, nemzetközi fesztiválok versenyprogramjában szerepelt, mint az Annecy nemzetközi animációsfilm-fesztivál, a melbourne-i nemzetközi filmfesztivál vagy a kanadai calgaryi nemzetközi filmfesztivál.
A Sellők és rinocéroszok elvitte az indiai 7. Bangalore rövidfilmfesztivál, az amerikai California Women’s Film Festival és a IV. Verashort Festival legjobb animációs díját is, legutóbb pedig Wiesbadenben nyerte el a legjobb filmnek járó díjat.
A forgatókönyvet Gergely Dorka, Traub Viktória és Dus Polett írta, a zenét Chris Allan Tod szerezte. A közel két évig tartó munka alatt, a készítők a zörejezés és a zeneszerzés egy adott pontján rájöttek, hogy a karaktereknek több hangra van szükségük, ezért hozzájuk illő hangokat, morajlásokat és testzörejeket kaptak, amelyeket Dus Polett, Soma Mamagésa, Csernátony Lukács László, Urbán Léna, Czinki Gertrúd, Tüske Ferenc, Farkas Júlia és Urbán Szabolcs keltett életre.
A Médiatanács Magyar Média Mecenatúra program támogatásával készült animációs filmben a nyolcéves Tilda emlékképei szürreális képsorokban elevenednek meg a vándorcirkuszban dolgozó családjáról, miközben a nyarat az akrobatikus sellőként fellépő, szexuálisan túlfűtött édesanyjával és nagyanyjával tölti egy tengerparti hotelben.
Boldogságközpontú világunkban az alkotók egy olyan filmmel lepnek meg minket, amelyben szembesülünk az esendőségünkkel, a fájdalmainkkal, a belső harcainkkal és vívódásainkkal, valamint azzal, hogy miként dolgozzuk fel a veszteségeinket és mekkora törést jelent egy gyermeknek az, ha felbomlik a családja. A film talán legfőbb és egyben legszomorúbb mondanivalója, hogy mindenki kevesebb szeretetet és odafigyelést kap, mint amennyit megérdemelne.
Az elszenvedett csalódásoktól rinocéroszbőrt öltünk magunkra, de jól vigyázzunk, mert a kemény bőr és a sárpáncél a kedvességet sem engedi át. A rendkívül művészi és bravúros megoldásokkal teletűzdelt rövidfilm ennek megfelelően nyomasztó hangulatú, de mégis órákon át néznénk Tilda világát a szürreális szemüvegén keresztül.
A Sellők és rinocéroszok után a német sztárrendező Christian Petzold új filmjét, a Tranzitot láthatják a nézők, amely Anna Seghers azonos című, 1944-ben írt regényéből készült szabad adaptáció, amely szerepelt a tavalyi berlini nemzetközi filmfesztivál versenyprogramjában.