A kiadvány a MOM Kulturális Központban 2016. december 3-án fölvett koncertet tartalmazza két CD-n, illetve Kisfaludy András Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, producer, érdemes művész, dobos (a Kexben, az M7-esben és az Alligátorban püfölte a bőröket, illetve alapító tagja volt e formációknak) dokumentumfilmjét a 60-as, 70-es évek olyan progresszív és világszínvonalú magyar zenekarairól, amelyeknek ugyan tízezres közönség is összegyűlt a koncertjein, de a kor könnyűzenei diktátorai, Erdős Péter és Bors Jenő elvtárs hathatós közbenjárásával soha nem készíthettek hanglemezt.
Hány olvasónknak mondanak valamit a most felsorolt nevek: Kex, Syrius, Bajtala, Taurus, Liversing, Atlasz, Scampolo, Alligátor, Tűzkerék, Atlantisz? Akinek mondanak, annak végig sem kell olvasnia a cikket, félreteheti az újságot és minden mást, és rohanhat bármelyik CD-boltba (igen, CD-boltok még léteznek) az Elhallgatott zenekarokért. Akinek ezek a nevek nem mondanak semmit, azoknak röviden: a dupla koncertlemeztől ugyanabba az eksztázisba lehet kerülni, mint akármelyik Led Zeppelin-, Deep Purple-, Steppenwolf- vagy Uriah Heep-felvételtől.
Természetesen nem az eredeti felállásokról van szó, hisz az említett zenekarok sok ikonikus tagja, alapítója, frontembere már rég a mennybéli harsonákkal hangolja össze hangszerét. Lehetetlen lett volna mindegyik csapatot megidézni, így is szinte hihetetlen, hogy a fentebb felsoroltak közül hat formációt sikerült új, fiatal tagokkal, illetve az elhunytak emlékét aktívan ápoló kortársakkal – és nyilván komoly kompromisszumokkal – életre kelteni. Ők azok, akiket a koncertfelvételen hallhatunk: Atlasz, Új Taurus, Balázs Fecó, Liversing, Syrius, Kex Remake.
A lemezbemutató sajtótájékoztató helyszínéül ikonikus teret választottak: a Bem6 – Budavári Művelődési Házat, amely a 70-es évektől a progresszív zenei törekvések egyik zászlóshajója volt a fővárosban. Olyan legendás muzsikusok fordultak itt meg, mint Liszt Ferenc, Frank Zappa, Török Ádám, utóbbi gyakorlatilag hazajár a nagy múltú műintézménybe, hiszen több mint négy évtizede ad itt koncerteket.

Az Új Taurus együttes játssza a lemezen is hallható dalaikat
Fotó: Bach Máté
A premier méltó volt a hely és az ügy szelleméhez: a Kex Remake-ben Tóth János Rudolf frontember előadói alkata és habitusa abszolút passzol ahhoz a frontemberi attitűdhöz, amit Baksa Soós Jánoshoz szoktak társítani az egykori kollégák, illetve követők. Ez tökéletesen kiderült József Attila Tiszta szívvel című költeményének azonos című zenei adaptációjából. Tóth János Rudolf a lehető legjobb utat választotta a számos magyar zenekar és előadó által megzenésített, abszolút rock-blues életérzést közvetítő vers interpretálásához, azaz hagyta, hogy vigyék az érzései. Hol énekbeszédet alkalmazott, hol suttogott, motyogott, netán dörmögött, hol meg valóban énekelt (kristálytiszta intonációval), és mindezt esetlegesnek tűnő, valójában a vers hangulatához tökéletesen illeszkedő sorrendben váltogatta. És még beleszőtte a legendás, kétsoros, kierkegaardi moralizálást is: „Minek legyek tisztességes? Kiterítenek úgyis!” A két gitárral és mandolinnal countryballadára hangszerelt hangzás tökéletes volt.
Hasonlóan katartikus élmény volt az Új Taurustól hallani Radics Béla dalát, a Bika jegyébent. Dögös blues-rock, a két Fender gitár hangzása is bika, nem csak a cím és a szöveg, vagyis telt, öblös, egyszerre levegős és vastag, hamisítatlan bluesrock-sound, amelybe Török Ádám fuvolajátéka úgy úszott bele, mint kacér sellő a vihartépte óceánba.
Hölgyeim és uraim: újra halljuk az elhallgatott zenekarokat! Ha nem is úgy, ha nem is ugyanazokkal az emberekkel, de hallgathatjuk őket, kezünkbe vehetjük a lemezüket. Kisfaludy András és munkatársai nem egyszerűen zenetörténeti szobrot állítottak néhány nagy múltú muzsikusnak és rockernek.
Isten tartsa meg minél tovább mindazokat, akiknek neve már most egyet jelent a magyar rocktörténettel!
Elhallgatott zenekarok (dupla CD és DVD). Grundrecords, 2018.