„Valójában az ember mindig időutazást hajt végre: nemcsak az emlékezés, hanem már a gondolkodás által is – annak révén, hogy reflektálunk, hogy a tudatunkban rögzíteni próbálunk valami mulandót” – írja Gulyás Gábor, Az elvesztegetett idő című kiállítás kurátora. Talán az idő kontinuumában értelmezett extázisérzés lehet azon hangulat leírására a legmegfelelőbb kifejezés, amelyet a szentendrei Art Capital művészeti fesztivál központi kiállítása, az Elvesztegetett idő jelenthet.
A Művészetmalomban november 20-ig látható tárlaton 35 művész alkotásai szerepelnek, hihetetlenül sokféle vizuális kódrendszert és időviszonyt vonultatva fel. Olyan ismert, nagy nevekkel is találkozhatunk, mint például Marina Abramovic, Peter Kogler, Reigl Judit vagy Bukta Imre. Vannak alkotások, melyek kiemelkednek a többi közül: például Bill Viola munkája folyamatos jelen idő mozgóképen, mégis képes megörökíteni a másodpercekre szabdaltságot, az idő alapvetően monotonitásalapú szerkezetét, miközben a folyamatos jelenbe becsempészi a múltat, a közeledés illúzióját. Három tökéletesen összehangolt felvétel fogad minket, amint belépünk a terembe, – a „videó terébe” –, érezzük felénk közeledni a filmen szereplő alakokat, majd a következő másodpercben kiderül, mindez pusztán érzéki csalódás.
Az idő és az illúzió kapcsolatáról szóló filozófiai diskurzus parttalansága pedig egy újabb idődimenziót vethetne fel: a végtelent.
Németh Ágnes monumentális időt elénk táró Napóra című installációja is igen magas színvonalon görbíti, gyúrja térré a gyakran szakrálissá váló idősíkokat. A sorozat egyik kiemelkedő darabja például a Vízöntő címet viselő „kosárasszony”, amelyben tárgy és személy egymásba olvad, cselekedet és test egyazon anyaggá válik. A monumentálissal szemben a szubjektív, intim időt tematizálja Szirtes János expresszív-neoszürrealista videoinstallációja, Andreas Fogarasi pedig épp a külső időt, a helyszínek és terek által reprezentálható korszakokat jeleníti meg miniatűr fotóin; munkái között a régi Ferenciek terét is láthatjuk, de akár roncsolt tereket is, reprezentálva, hogy egyes korok többek közt a vizuális változások által válnak megfoghatóvá.