Az eset előzményéhez tartozik, hogy román betörők 2012 októberében a rotterdami Műcsarnokban (Kunsthal) hét nagy értékű festményt – Picasso, Matisse, Monet és Gauguin alkotásait – vágtak ki a képkeretből és vittek magukkal. Az ügyben a romániai szervezett bűnözés és terrorizmus elleni ügyészség hat román állampolgár ellen emelt vádat, a két fővádlott beismerő vallomást tett, őket 2017 februárjában a Bukaresti Táblabíróság jogerősen hat év, valamint öt év négy hónap börtönbüntetésre ítélte. A festmények hollétéről a román nyomozóknak még nem sikerült információkat szerezniük.
Mira Feticu a rotterdami műkincslopásból merített ihletet a 2015-ben megjelent Tascha című regényéhez. Pár napja egy névtelen román nyelvű levelet kapott az elásott műkincs helyéről. Azonnal értesítette azt a holland nyomozót, akivel együttműködött a regényíráskor, felkereste a levélben jelölt helyet, és egy kő alá rejtve, műanyag fóliába csomagolva rátalált a képre, amelyet szombaton bevitt Hollandia bukaresti nagykövetségére, majd a nagykövetség értesítette a román hatóságokat.
Azt feltételezték, hogy a rotterdami műcsarnokból elrabolt Picasso-kép, a Harlequin-fej című alkotás került elő. A képet átadták a román szervezett bűnözés és terrorizmus elleni ügyészségnek, amely vasárnap közleményben erősítette meg, hogy Hollandia bukaresti nagykövetsége bejelentése alapján nyomozást indított az ügyben, és a műalkotást hétfőn szakértői vizsgálatra szállítják a Román Művészeti Múzeumba.
A belgiumi Antwerpenben múlt héten bemutatott Az igazi másolat című produkció alkotói ezután írtak egy e-mailt az írónőnek, és felfedték, hogy a korábbi levél az elrejtett műtárgyról a True Copy (Az igazi másolat) elnevezésű projekt része volt. Az igazi másolat című produkciót Geert Jan Jansen híres holland képhamisító ihlette, akinek hamisítványai – 1994-es lefüleléséig – elárasztották Európa és a világ műgyűjteményeit, akciójukkal a valóság értékéről kívántak szólni az alkotók.
A két belga rendező, Bart Baele és Yves Degryse a hamisított Picasso-festményt október végén rejtették el a Tulcea megyei erdőben, és három romániai, valamint három hollandiai címre küldtek névtelen levelet, amelyekben megjelölték az elásott műkincs helyét, és várták a fejleményeket. Bocsánatot kértek az írónőtől az átverés miatt, és felajánlották, hogy legyen része a produkciónak.
Mira Feticu a Mediafax hírügynökségnek adott nyilatkozatában felvetette, hogy ezt az esetet talán egy újabb regényben írja meg.