Májustól Velence a kortárs képzőművészet legfontosabb nemzetközi központja: nemrég megnyílt képzőművészeti biennáléra mintegy félmillió látogatót várnak, a városban pedig egymást érik a tárlatok. Ezúttal a kiállítók között van a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) is, amely 2016 őszén Art Capital elnevezéssel indított Szentendrén kiállítás- és programsorozatot – közölte az MTI-vel kedden az FMC.
Mint emlékeztetnek, a projekt egyik legnépszerűbb eleme volt a Dunán installált River-pool című alkotás. Vincze Ottó munkájának új változatát vitték most el Velencébe, ahol már a hivatalos megnyitó előtt is folyamatosan fényképezik, filmezik a művet – számolt be az FMC.
A River-pool című látványközpontú, időszaki térinstalláció tizenhét darab, méretes biliárdgolyókká alakított hajózási ütközőbójából áll, melyek a víz mozgásának engedve ringatóznak a széles Giudecca-csatornán. A biliárdtól eltérően itt nincs szilárd alap; a szüntelenül áramló víz miatt az egyébként rögzített, állandó pozícióval rendelkező golyók helyzete mindig más.
Vincze Ottó installációjában a közismert játék golyókészlete két fehér golyóval és az oldalukon viselt jelvényekkel egészül ki. Szentendrén a horgonyos, kettős kereszt töltött be, Velencében az oroszlán szimbóluma játszik jelentős szerepet.
A két kalmárváros jelképei egyszerre utalnak a vízi úton folytatott kereskedelemre és az abból felvirágzó kulturális örökségre; ugyanakkor e komoly üzenetét az installáció könnyed, a változás illúzióját keltő, színes környezetben hordozza – közölte a Ferenczy Múzeumi Centrum.