Legfiatalabb gyerekem is kinőtt már abból a korból, hogy húsvétra csokicsomaggal lepjem meg. Ugyan fölöttébb édesszájú, mégis inkább élmény ajándékozása mellett döntöttem. A komolyzenére kevésbé fogékony generáció tagját Händel Messiás című oratóriumára invitálni kockázatos vállalkozás. Nem kevésbé tűnt számomra kockázatosnak Várkonyi Mátyás vállalkozása sem, hogy a halhatatlan barokk remekművet átdolgozva egy fúziós kortárs művészeti produkciót, egy elektronikus hangszerekkel kombinált rockoratóriumot és passiót állítson színpadra.
A Messiás.ma tavaly a reformáció 500. évfordulójának emlékére készült, bemutatója április végén volt. Idén a produkció éppen a nagyhét elején indult országjáró turnéra, első állomásuk a pécsi Kodály Központ volt. Nem tartottam felkészítőt a fiamnak, bevallom, tesztelni akartam. Az első, amit észrevett, hogy jé, ott egy kétnyakú gitár! Ó, és az a gitár Karácsony János kezében van! A következő megjegyzés, egészen halkan: „Ez a zene nagyon szép!” És mikor megszólalt a kórus: „Nem is mondtad, hogy magyarul lesz!” Az Inversedance társulat színre lépésekor szemem sarkából figyeltem. „Ezt nem hiszem el, hogy így lehet tánccal elmondani egy történetet” – súgta a fiam. Fodor Zoltán koreográfiája engem is teljesen lenyűgözött, színpadi mozgással elmondani mindent az emberi természetről, a nyájszellemről ilyen döbbenetesen keveseknek sikerül. A produkció jelmeztervezője Horváth Kata. Észrevétel a „tesztalanytól”: „Megfigyelted, anya, hogy a hétköznapi viseletek hogy változtak egyre inkább ünnepivé?”
Az oratórium klasszikus vonulatát a négy vezető szólista, Rácz Rita (szoprán), Balogh Eszter (alt), Csengeri Attila (tenor), valamint Gábor Géza (basszus) képviselte, a vonatkozó észrevétel: „Ennek a teremnek kiváló az akusztikája, milyen jól illik a hangszínük a tartalomhoz.” Itt nekem is van egy megjegyzésem: ennek az előadásnak a legnagyobb értékét talán pont maga a szöveg értése (mert magyarul volt) és érthetősége (mert az előadók tisztán beszéltek-énekeltek) adta. A krisztusi szenvedéstörténet a zene, a tánc és a szöveg hármasa által vált maradéktalanul befogadhatóvá a meglehetősen vegyes korosztályú közönség számára.
Így nem véletlen, hogy a mindenki által ismert Hallelujah kórusművet majdnem végigtapsoltuk, és nem nyugodtunk addig, amíg meg nem kaptuk a ráadást. Jó szívvel ajánlom akár családi programnak is az április 16-i békéscsabai és 17-i nyíregyházi előadást.
Addig is áldott húsvétot mindenkinek!