Igen magasra tették a mércét a szervezők azzal, hogy a Kolozsvári Állami Magyar Színház Homemade című előadásának bemutatásával kezdték a fesztivált. A nagy hatású produkció Erdélyben élő 12–19 éves fiatalokkal, illetve felnőttekkel, szülő-gyermek kapcsolatról készült interjúkból építkezik, A rendhagyó alkotói folyamat során a csapat tagjai különböző feladatköröket próbálhatnak ki: írnak, játszanak, ötletelnek, gondolkoznak és kérdeznek.
A nyitóprodukciót további húsz előadás, kiállítások, filmvetítések, felolvasószínház, koncertek, közönségtalálkozók követték, ugyanakkor állandó könyvvásár várta az érdeklődőket. A tizenkét erdélyi és délvidéki kőszínházi társulat mellett a bukaresti Giuvlipen Színházi Társulat, a budapesti Káva Kulturális Műhely, a kolozsvári Váróterem Projekt és a marosvásárhelyi Yorick Stúdió is a meghívottak közé tartozott, de a sepsiszentgyörgyi M Studio tűzzsonglőrshow-ja is helyet kapott a programban.

A házigazda Figura Stúdió Színház előadta a Puskin nyomán: Anyegin című darabot
A nemzetiségi színházi kollokvium meglehetősen viharos múltra tekint vissza. A rendezvényt még a kulturális nagyvonalúság keretében engedélyezte a kommunista hatalom, de az 1978-as, majd az 1980-as kollokvium hatalmas sikere, „irredenta hangulata” miatt le is húzták a rolót. Pedig az erdélyi magyar színházak mellett német és jiddis nyelvű hivatásos együttesek is jelen voltak. Az életre keltéssel ugyancsak a háromszéki fővárosban próbálkoztak, de az 1992-es újraindulás után nem volt pénz a folytatásra, így került – és maradt – a rendezvény Gyergyószentmiklósra.
A beharangozó sajtótájékoztatón Albu István, a házigazda Figura Stúdió Színház igazgatója nagyon izgalmas és színvonalas tíz napot ígért, amelyen az erdélyi magyar társulatok legjelentősebb produkciói érkeznek a városba. A rendezők „leg”-je többnyire találkozott a színházvezetők véleményével, csak a Csíki Játékszín végül nem tette tiszteletét Gyergyószentmiklóson. A csíkszeredaiak Egressy Zoltán Portugál című, Victor Ioan Frunza által rendezett darabját műszaki akadályokra való hivatkozással nem vitték el a fesztivál helyszínére, az öszvérmegoldás pedig – busszal szállították az érdeklődőket Csíkszeredába – félsikert sem hozott.
A program egyik kuriózumát az Újvidéki Színház fellépése ígérte. A kollokviumon első ízben vendég társulat Lénárd Róbert Fekete című, többszörösen díjazott előadással érkezett. A darab Balog István Fekete György (Karadzsordzse) című vitézi drámája alapján született, de a szerb hősmítoszról írott magyar dráma 1812-es verziója új nyelvet és köntöst kap. Nyelvezetét Lénárd Róbert alakította kortárs álarchaizmussá, Klemm Dávid adott alá rapet és rockot, Zsanko Tomics pedig egy szupermarket polcai közé rendezte a mítoszt. Tarantino és a Monty Python-csoport egyaránt életre kelt a bizarr akciómusicalben.
Különleges esemény volt az a kiállítás is, amelyet a Figura alapítója, Bocsárdi László művészetéről állított össze Török Réka jelmeztervező. Bocsárdival és a vele tartó gyergyói színészekkel kapott a kilencvenes évek közepén új lendületet a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház, amely azóta a magyar nyelvterület legjobb társulatai közé emelkedett. Az idén új helyszíneket is bekapcsoló, saját arculati elemekkel előrukkoló, az eladások utáni beszélgetéseket pedig közönségtalálkozóvá szélesítő kollokvium október 22-én a házigazda Figura társulatának Racine Phaedra című, Albu István által rendezett előadásával zárul.