Az évről évre nagyobb díszletek idén óriásira nőnek, de nem lesznek zsúfoltak – mondta Philippe Arlaud rendező, s az is kiderült, hogy franciásan karakán véleménye van a darab minden szereplőjéről, amit nem rejt véka alá. Úgy véli, a híres Az asszony ingatag című ária valójában egy búskomor dal, és Gildán kívül mindenki gonosz, utálatos, még Rigoletto is, mégis – talán valami ördöngösség miatt – az előadás végén a közönség együtt érez vele és sajnálja. Ettől különös a darab katarzisa, mondta Arlaud, s az egész darab felett úgy lebeg a kezdeti átok, mint Damoklész kardja, hisz már az elején tudjuk az események végét.
Ebben az operában Verdi (1813–1901) a karneváli mulatságok groteszk világát tárja elénk, amiben a bosszúvágy torzzá alakítja az embereket, akiket kínoznak a félreértett vagy rejtett érzelmek. Az egyik oldalon a hercegi udvar szívtelen és gátlástalan, felsőrendű világa, míg a másik oldalon a bérgyilkos Sparafucile alvilága áll. A két véglet között bontakozik ki a Rigoletto és lánya közötti drámai és érzelmi cselekmény szála, amely végül áldozatul esik a két világ harcának. A Rigolettót 1851-ben mutatták be először, a Victor Hugo A király mulat című drámáján alapuló operát többször is megnyeste a cenzúra.
Az Esterházy Magánalapítvány tulajdonában lévő szentmargitbányai kőfejtő valóban különös szabadtéri színpad, már sok sikeres bemutatót tartottak itt; a francia rendező – aki Európában is ritka vendég – most rendez először ezen a helyszínen, a premiert július 12-re ígérte. – A díszletben a kőfejtő természetes látványát használják ki, egy kősziklát bearanyoznak és egy különös, a két világot összekötő vörös lépcsőt állítanak fel – mondta, majd a makett leleplezésekor erről magunk is meggyőződhettünk –, és térvetítést is használnak majd. Az idei művészeti vezető, Anja Bihlmaier, a kasseli Staatstheater zenei igazgatója a német operaélet ismert és elismert alakja. Szerinte a Rigoletto zenei értelemben tökéletes, a színeket és a hangulatokat próbálják a zenéhez alakítani.
Gilda szerepében Elena Sancho Pereg spanyol szopránt lehet újra látni – az idei szezon Szerelmi bájitalában Adina –, aki elénekelt egy gyönyörű áriát. Ritkán látni ilyen lelkes énekest, aki azt is elárulta, hogy ,,visszakönyörögte magát” Szentmargitbányára, mert felejthetetlen élmény volt az első fellépése. A másik szereposztásban Gildaként Tatiana Larina szerepel, aki utoljára Donizetti Lammermoori Lucia című operájának címszerepét játszotta a kölni operaházban. Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vladislav Sulimskyt, valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit hívták meg. Mantova hercegének szerepén három kitűnő tenor osztozik majd: a koreai származású Yosep Kang, aki a világ vezető operaházainak színpadán már lépett fel Rigoletto szerepében is, a Fülöp-szigeteki származású, Amerikában nevelkedett Arthur Espiritu és a mexikói tenor Jesús Leon. A Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekarát és a Bécsi Filharmónia Kórusát Walter Zeh vezényli.