Akár mottója is lehetne az idei fesztiválnak, a „Fehér szarvastól a Feketéig” – állapítja meg Balogh Tibor, a találkozó programigazgatója, utalva az Udvari Kamaraszínház Fehér Szarvas című darabjára, amely a nemzet félreértett pillanatának keserű varázsát hordozza, vagyis a reményt, hogy visszatérhet a Trianon előtti állapot, a felismerés helyett, hogy a történelem tele van besúgó házmesterekkel.
Noha a Pécsi Országos Színházi Találkozó is válogat versenyprogramjába a határon túli darabokból, az elcsatolt területek magyar alkotóinak legnagyobb seregszemléje, egyben valódi kulturális találkozása mégis Kisvárdán zajlik. „A határon túli társulatok tartoznak ahhoz az országhoz is, ahová a történelem sodorta őket, így kétféle kultúra izgalmas ötvözetét követhetjük nyomon. Szerencsés pillanat, amikor a balkáni temperamentum és a mi alföldies beszédmódunk összeér.
Izgalmas megfigyelni, hogy a Nyugat-Európától való távolság miatt komótosan érkezett el a formanyelvi divat hazánkba is, a határainkon pedig valahogy megtorpant. Láthatjuk, hogy tőlünk keletebbre most tobzódik a legújabb kori avantgarde a színházi megjelenítésben” – mutat rá Balogh Tibor. Úgy látja, hogy mivel határainkon túl egyre kevesebb a magyar néző, a színházak arra törekednek, hogy előadásaikban a más nemzetiségűeket is megszólítsák, és ez a tendencia egyre inkább a mozgásszínház felé vezeti az ottani társulatok útját.
Kisvárdán cirkuszszínházzal jelentkezik a Baross Imre Artistaképző Iskola Rómeó & Júlia – Maffiatörténet szerelemmel és bukással című előadásában, az ExperiDance pedig Pozsgai Zsolt és Román Sándor rendezésében lép fel a seregszemlén.
Az itthon is nagy sikert aratott Bánya-trilógiából, az idei évad rendezései közül a Bányavirágot hozza el a Nagyváradi Szigligeti Színház – Hunyadi István rendezése kicsit változtatott is Székely Csaba drámáján, egy új szereplőt emelve a történetbe. Az eddig látott színpadi adaptációk legjobban sikerültjének nevezte Balogh Tibor a szóban forgó Bányavirágot. A trilógia másik elemét, a Bányavakságot a Komáromi Jókai Színház és a Kassai Thália Színház közös produkciójában mutatják be a szemlén.
A mustra régóta tervezi meghívni az Aradi Kamaraszínház, a Békéscsabai Jókai Színház és a MASZK Egyesület közös produkcióját, Theo Herghelegiu Tündéri című előadását Tapasztó Ernő rendezésében, amely idén került a versenyválogatásba. Szemben a tegnap kezdődött Pécsi Országos Színházi Találkozóval, a kisvárdai nem csak az idei bemutatók közül válogat a versenyprogramjába.
Változás a programban, hogy a kézdivásárhelyi Városi Színház nem tud jönni, mert az egyik színész Nemes Jeles László filmjében forgat, így Kiss Csaba Skandináv lottó című darabja kimarad a seregszemle versenyéből. Az előadásokat tartalmas szakmai beszélgetések követik, amelyeken jellemzően megszólalnak az éppen látott produkciók alkotói is, ez pedig megsokszorozhatja az előadás hatását.
A vita helye a szakmai klub, a beszélgetést Máté Gábor színművész, a Katona József Színház igazgatója vezeti, állandó meghívottjai Hámori Gabriella és Pálos Hanna színművésznők, Gáspár Ildikó dramaturg-rendező, Cserje Zsuzsa dramaturg, Árkosi Árpád rendező, Benkó Bence színész-rendező és Kovács Dezső kritikus. Az éppen zajló ásatások miatt a várszínpad idén nem kerülhetett be a helyszínek közé, helyette a porondszínház ponyvája várja majd a közönséget.
A Beregszászból a Nemzeti Színházba elnevezésű műsorblokkban Trill Zsoltot, Szűcs Nellit, Kristán Attilát, Rácz Józsefet, Tóth Lászlót és a társulat sok tagját láthatják viszont Vidnyánszky Attila rendezésében. A Nemzeti Színház igazgatója ugyanis a találkozó egyik alapítója, így díszvendégként neki külön szekciót szentelnek. A Nemzeti Színház Tamási Áron Vitéz lélek című darabját hozza el, a Beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház és a Budapesti Nemzeti Színház Örkény István Tóték című drámájával lép fel.
Az előadásokat értékelő szakmai zsűri tagjai: Fábián Péter színész-rendező, K2 Színház, Keszég László, a Szegedi Nemzeti Színház főrendezője, a Magyar Színházi Társaság elnöke, Pataki András, a Soproni Petőfi Színház igazgató-főrendezője, Zappe László színikritikus és Zsigmond Andrea színházi szakíró, szerkesztő (Játéktér, Székelyföld), egyetemi oktató (Babes–Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár).