Jövő héten érnek végükhöz Szász Attila új játékfilmjének felvételei, az Örök tél forgatókönyvét is Köbli Norbert jegyzi, a szerzőpáros a világot bejárt Félvilág és A berni követ után harmadszor dolgozik együtt.
Felvételnek nem lehetünk szemtanúi, mert a forgatás éppen szünetel érkezésünkkor, így a munkatábor nyomasztó hangulata, a színészek ruházata ad ízelítőt a gulág embertelen mindennapjairól, ahol a túlélni tudást egymástól tanulták meg a lágerlakók. Szász Attila filmje Havasi János történetén, a Lánykák, az idő lejárt című munkán alapszik, központban a szerző édesanyjával, Irénnel, Gera Marina alakításában.
„Kiemelten egy nő története, az elhurcolt asszonyoké egy nő szemén keresztül. Engem az az izgalmas kapcsolat ihletett meg, amit a főszereplő egy férfival alakít ki a táborban. Kérdés, hogy beteljesedhet-e ilyen körülmények között a barátságból alakuló szerelem. A nő előtt sokkal korábban lágerben volt a Csányi Sándor alakította férfi, ő kezdetben megpróbálja megtanítani a mindennapok kezelésére a nőt, lépésről lépésre mutatja meg, miként viselheti el jobban a kényszermukát.”
Gera Marina első főszerepét alakítja, a színésznőt többek között Pálfi György Szabadesésének egyik epizódjában láthattuk, Szász Attilának pedig egy korábbi meghallgatáson tűnt fel. A női lágerlakók között az Aranyéletből ismert Farkas Franciska és Gigor Attila Kút című filmjében remeklő Kurta Niké lesz látható. Utóbbi feltűnő szőkeségével, világító kék szemével villan ki a láger egyöntetű szürkeségéből, műkosszal összekent fehér arca izgalmas disszonancia, megragadó kép.
„Az általam játszott nő a háborúban elvesztette férjét, gyermekeit édesanyjára hagyta, ebből a sanyarú háttértörténetből folytatja életét a táborban” – avat be szerepébe a színésznő, aki a Kút bemutatása óta nemrég egy nemzetközi produkcióban Rowan Atkinsonnal játszott közös jeleneteket.
A rendező bevallása szerint Csányi Sándor kiválasztásakor izgalmas volt, hogy az amorózó szerepkörből kilépve az eddigiektől eltérő figurát alakíthat, s mint mondta, a kisugárzása nagyon jót tett a szerepnek. Érdeklődésünkre Szász Attila úgy fogalmazott, nem vezette semmiféle prekoncepció a szereplőválogatás során, így az sem volt tudatos választás, hogy a nők sorában főként mostanában befutó arcokat látunk.
A forgatókönyvet jegyző Köbli Norbert minden második nap van jelen a felvételeken, bevallása szerint szüksége van a csapatmunkára, amit egy író itt tapasztalhat meg. Áttételesen érintett a témában, hiszen mindkét nagyapja lágerlakó volt, nem malenykij roboton, hanem hadifogságban éltek meg generációkra kiható történeteket.
„Ez az élet nagyon hasonló, s akik túlélték a történteket, azoknak, a gyermekei sőt az unokáik is megszenvedték. Visszatérve a száműzetésből nagyon nehezen tudtak beilleszkedni, így sok-sok félelmet hoztak magukkal, amelyeket továbbadtak gyermekeiknek. Magyarországon milliós nagyságrendben érint ez családokat, valahol azt olvastam, hogy minden tizenkettedik család megélt hasonlót. Havasi – filmben gondolkodva – egy alapötletet hozott el nekem korábban, az emlékév támogatásával pedig eljött az ideje, hogy pályázzunk a megvalósításra.”
A több helyszínen: a szentendrei skanzenben, Szlovákiában, Fóton, Lovasberényben rögzített huszonhét napos forgatási időszak a jövő heti bányajelenetekkel ér véget.