– Szomor Györgyöt a koncertváltozatban és a kőszínházi előadásban is Torda, a táltos szerepében láthatjuk. Volt már más szerepe is ebben a műben?
– A Békéscsabai Jókai Színház előadásában Koppányt énekeltem és ezzel az előadással nyitottuk meg anno a tokaji Fesztiválkatlan Teátrumot. Nagyon emlékezetes nekem, mert akkor találkoztam először úgy a darabbal, hogy játszottam benne.
– Vágyott ezekre a szerepekre?
– Két olyan szerep volt, amire azt mondtam, hogy soha életemben nem fogom elvállalni, Koppány és Torda. De mégis ezek jöttek velem szembe, a rendezők ezekben gondolkodtak velem kapcsolatban. Olyannyira szeretem magát a művet, hogy amikor felkértek, nem tudtam nemet mondani. Torda szerepe egy fantasztikus találkozás, mert mindig ezek a rockszámok tetszettek a darabban és alapvetően hozzám mint rockzenészhez közel állt, de nem gondoltam, hogy ennyire a velőmig fog hatolni, hogy ennyire meg tudom élni, ennyire magamévá tudom tenni és ennek nagyon-nagyon örülök.

Szomor György Tordát, a táltost alakítja mindkét előadásban
Fotó: Bach Máté
– Nagy a különbség a két változat között, hiszen a koncerten majdnem mozdulatlanul állva énekel, az operettszínházban pedig színházat játszik…
– Igen, és pont az én dalaim nagyon mozgalmasak, ezeket bizonyos szempontból nagyon nehéz egy helyben állva énekelni, ez nagyon nagy kihívás. A másik változatnak is megvan a maga nehézsége, hiszen ott meg rengeteget mozgok, megyek a táncosokkal, és amikor már elfogy az oxigén, akkor is énekelni kell, de mégis bele tudom tenni a szükséges pluszenergiákat. Amit mozgok, az generálja az éneket és az ének generálja a mozgást. Nagyon összetett dolog az a feszültség, ami meg tud bennem teremtődni, időnként a fizikai fáradtság ellenére is. Amikor csak állok és énekelek, az nagyon nehéz, főleg ezeknél a rockszámoknál, ahol elindul a láb, elindul a kéz önkéntelen, de nekem kizárólag a hangommal kell közvetítenem az érzéseket, mert itt ez a rendezői koncepció. A hangunk az egyedüli kifejező eszközünk, és őrületesen nehéz megállni, hogy ne vegyem ki legalább a mikrofont az állványból, hogy ne vigyek bele a szerepbe egyetlen mozdulatot sem, ezt nekem személy szerint nagyon nehéz megszoknom. Nyilván a többi szerepet sem könnyű így énekelni, de nekem Tordát hatványozottan nehéz. Fokozott koncentrálást igényel az is, hogy Koppánynak és Tordának is van hasonló dalrészlete: „Megállj, István!” (Koppány), illetve „Figyelj, Koppány!” (Torda)…
– Az operettszínházban viszont nem csak énekel…
– Vannak néma jeleneteim is, amelyekben Koppányt visszatartom, vagy éppen ellenkezőleg, biztatom, hogy tegyen meg valamit, ott viszont csak a mozgás, az arcjáték az eszközöm.
– Melyik változatot ajánlja inkább?
– Két teljesen különböző előadásról van szó, amelyeket fantasztikus élmény megélnem a színpadon. Vannak ismerőseim, akik már látták mindkettőt és csodálatosnak találták a koncertverziót is a nagyzenekarral, a kórussal és a remek énekesekkel. Nagyon elfogult vagyok, mert én ezen a darabon nőttem fel, ez a fiatalságom, nekem az István, a király minden formában jöhet, lemezen, CD-n, koncertváltozatban, színházban, mindenhol, és szerintem sokan vannak így. Még azt is megkockáztatom, hogy sokszor nyúltak már úgy ehhez a műhöz, hogy nem mindenki ízlését találták el, akár a szereposztást, akár a rendezést illetően, de nehéz elrontani.
– Az István, a király minden magyar embernek a tudatában benne van szerte a Kárpát-medencében, Feke Pál életében viszont különleges szerepet foglal el…
– Húsz éve vagyok a pályán. Kulisszatitkot árulok el: Szomor György volt az első, aki professzionális helyen először hallott énekelni Szurdi Miklóssal együtt a Katonadolog című musical szereplőválogatásán. Az abban kapott pár mondatos prózai szereppel indult a karrierem. Viszont minden színházban dolgozó emberben megvan az az exhibicionizmus, hogy a nagyközönség megismerje, és erre én lehetőséget A Társulatban kaptam 2008-ban. Abban a műsorban pont azt mutathattam meg, amit már előtte is csináltam tíz éven keresztül. Minden az István, a királyhoz köt, nekem ez az origó, akármilyen sikereket érek el, ezek a gyökerek. Sokféle változatban szerepeltem.

Feke Pállal István és Koppány szerepében is találkozhatunk
Fotó: Kurucz Árpád
– A koncertváltozatban István szerepét énekeli, az operettszínházban Koppányként láthatjuk. Hogyan éli meg ezt a kettősséget?
– A két változatot nem lehet összemosni. Amikor nagy térben játszunk, sportcsarnokokban, arénákban, akkor teljesen más dolgokra kerül a hangsúly, mint egy kőszínházban, ahol egészen pici színészi játékok is érvényesülhetnek, ott közel van a néző, és látja, hogy jó vagyok vagy nem vagyok jó. A koncertváltozat, amelyben István vagyok, több generációnak méltó ünnep tud lenni a 35. évfordulón, hiszen az Óbudai Danubia Zenekar, a Honvéd Kórus és nagyszerű kollégák állnak egy színpadon, a dalok eredeti hangszerelésben szólalnak meg, miközben a hátunk mögött a kivetítőn látható az eltelt harmincöt év fontos pillanataiból egy összeállítás. Itt a zenéé a főszerep. Nagyon vágytam arra, hogy Koppányt eljátsszam, gyerekkori álmom vált valóra, amikor 2015-ben a legendás Királydombon Deák Bill Gyula, Varga Miklós és Nagy Feró mellett ebben a szerepben álltam a színpadon. István sokkal összetettebb hangban, és maga a figura is nagyon nagy ívet jár be a darab alatt, nekem énekelni sokkal nehezebb, mint Koppányt. Ez utóbbit egy hangnemben kell előadni, az én torkomnak az Istvánhoz képest jóval könnyebb, bár elképesztően nehéz szerep.
– Önnek is gondot okoz a koncertváltozat statikus koncepciója?
– Egy helyben állni és nagyon szuggesztívnek lenni, ezeket a dalokat így elénekelni nagyon nehéz. Hiányzik az, hogy az ember megmozdul, tesz egy gesztust, belenéz a másik szemébe. Az sem lehet véletlen, hogy ebben a változatban fordult elő velem az, ami még eddig színpadon soha, hogy egy adott pillanatban az István–Koppány duettben a mellettem álló Simon Boglárkától (Gizella) kellett megkérdeznem, hogy ki is vagyok, mi következik. Szerencsére tudta.
Pályaképek
Szomor György színész, énekes, dalszövegíró, zeneszerző, rendező. Tizenkilenc évesen alapított együttesével megalkották az Angyalbőrben című televíziós sorozat zenei anyagát, a Katonadolog, a Diótörő és Egérkirály, a Robin Hood, a Báthory Erzsébet és a Monte Cristo grófja című musical szerzője, ez utóbbinak dalszövegei és rendezése is a nevéhez fűződik. 2015-ben Nádasdy Kálmán-díjat kapott. A 2010-ben Junior Prima- és Artisjus-díjjal kitüntetett Feke Pál színész, musicalénekes tizennyolc éves kora óta van a pályán, eljátszotta a világ musicalirodalmának legnagyobb szerepeit. Egy évtizeddel ezelőtt megnyerte a Magyar Televízió által az István, a király rockopera negyedszázados jubileumi előadás-sorozatára elindított versenyét A Társulatban.