Évtizednyi szünet után tavaly kapott meghívást újra magyar társulat az évente mintegy kétmillió érdeklődőt vonzó Edinburgh Fringe Festiválra, amelynek négyhetes programjában majdnem négyezer előadás szerepel a világ minden tájáról. A Recirquel újcirkuszi társulat Párizs éjjel című darabját tavaly három hét alatt folyamatos telt házzal, csaknem tízezer néző, köztük mintegy száz színházigazgató látta.
A fesztivál legfontosabb kritikai lapja, a The Broadway Baby szerint a Recirquel azonnal meghódította a Fringe-t, méghozzá teljes joggal, mert a budapesti társulat felfedezte a kivételes előadások titkát, a művészek elbűvölőek és a Párizs éjjel minden jelenete tökéletesen van végrehajtva – írták.
Sharon Burgess, a Fringe igazgatóságának tagja rendkívüli és egyedi produkcióként, az előadó-művészet csúcsteljesítményeként jellemezte a Párizs éjjel-t. Sharon Burgess szerint a darab a legjobb újcirkusz-előadások közé tartozik, amelyeket a fesztiválon valaha látott.
Ezek után nem volt kérdés, hogy a társulat idén is meghívást kapjon a fesztiválra, ahol három héten keresztül játsszák a My Land című új darabjukat. „Tavaly is nagyon szerettek minket a Fringe-en, de a My Land idei fogadtatása minden előzetes várakozásunkat felülmúlja” – mondta Vági Bence, a társulat vezetője és a darab rendezője. Hozzátette, hogy már-már forradalmi a hangulat körülöttük, tapsvihar zárja minden előadásukat, amire szinte az összes jegy elkelt elővételben, a vezető lapok kritikusai és a szakma is a társulatot akarja látni.
A kortárs tánc, a színház és a cirkuszművészet elemeit ötvöző My Land az emberiség gyökereit, az ember és anyaföld közötti örök kapcsolatot állítja fókuszába és jeleníti meg egy illúziókkal teli térben. Az előadás különlegessége, hogy ez a Recirquel első darabja, amelyben kizárólag külföldi vendégművészek szerepelnek; hét, zsánerszámában nemzetközileg is kimagasló ukrán artista személyes élettörténete jelenik meg a színpadon: hagyományok, szabadság, szerelem.
A rangos angol nyelvű lapok kritikusai nem fukarkodnak az elismerő jelzőkkel. A Voice magazin a tánc, a fizikai színház és a cirkuszi technika hihetetlen show-jaként jellemezte a darabot. „Egyszer csak azon kapod magad, hogy elalélsz a gyönyörűségtől”
– írja a kritikusuk.
A fesztivált kiemelt helyen szerepeltető The Fest magazin az előadás bámulatos vizuális világáról és rendkívüli technikai tudásról írt, míg a vezető skót lap, a The Scotsman elsősorban a My Land hangulatától volt elragadtatva, megjegyezve, hogy minden egyes mozzanata tele van feszültséggel, ami a végtelenségig fokozódik.
A The Edinburgh Reporter Vági Bence rendező briliáns alkotásaként jellemzi a szerintük a balett világát idéző előadást: „Ez egy lélegzetelállítóan gyönyörű, akrobatikájában lenyűgöző show, amely hét ukrán származású cirkuszi művész kapcsolatát próbálja feltérképezni problémás szülőhazájukhoz.”
A fesztivál legnagyobb kritikai lapja, a The Broadway Baby szerint az előadás ereje és rugalmassága lenyűgöző, ahogy a technikai megvalósítás is, noha érzése szerint a hagyomány-szabadság-szerelem metaforája nem teljesen kidolgozott – az öt csillagból ő ezért csak négyet adott a produkcióra.
A The Wee gyönyörű, vizuálisan elkápráztató, technikailag tökéletesen kivitelezett show-ként ír a darabról, az Edinburgh Guide pedig egyedülálló misztikus előadásként jellemzi: „Nem létezik a cirkusznak olyan definíciója, ami lefedné a Recirquel előadásának műfaji kereteit.”
A kritikák és értékelések alapján a fesztivál hivatalos rangsorában, több ezer produkció közül megosztott első helyen áll a My Land, amelynek folytatódhat a sikertörténete: augusztus 26-ig még tíz alkalommal játsszák a fesztiválon.