A riporterek arról is meggyőződhettek, hogy míg pár méternyire a világörökség részét képező, neoreneszánsz műemlék épület pompás kariatidáit csodálják a turisták, addig a kulisszák mögött igazi romos hangulat uralkodik.
„Londonban a Királyi Operaházban szállítószalagon érkezik be a díszlet, itt viszont a magas és szűk díszletkapun függőlegesen cipelik be, majd harminchárom éve minden díszletet vízszintesre fordítanak, hogy az alacsony és széles átmeneten átférjen, utána pedig ismét függőlegesre állítva viszik tovább a liftekhez” – magyarázta az intézményvezető. Mint mondta, jövőre lejár az épület tűzrendészeti engedélye, és ilyen szempontból is elengedhetetlen a korszerűsítés és a fejlesztés, amelynek egyik feltétele, hogy elkészüljön az Eiffel Műhelyház, és a háttérmunkák áthelyezésével az Andrássy úti épületben is elkezdődhessen a megújítás.
Mint ismeretes, a tavaly július végi kormánydöntés alapján 14,5 milliárd forint állami támogatásból megújulhat a X. kerületi Kőbányai úton található, 1886-ban épült Északi Járműjavító, és az Opera rendelkezésére áll majd a 6,7 hektáros terület az Eiffel néven elhíresült, önmagában 22 000 négyzetméteres, öthajós csarnok, a két oldalépület és egy komplett vasútállomás, ezáltal ez a tér teljesen új kulturális funkciót kap.
Ókovács arról tájékoztatott, hogy elkészültek a tervek, és jelenleg a bontási munkálatok zajlanak az Eiffel-csarnokban. A látványtervek alapján ismertette az operaházi méretű zenekari árokkal, süllyeszthető első két üléssorral, operaház méretű forgóval ellátott színpaddal, nyolcméteres belmagasságú, leendő Bánffy-kisszínházat, amely háromszáznegyven főt befogadó nézőtérrel rendelkezik majd. Ehhez egy méretazonos próbaterem is épül.
Az aulában megcsodálható lesz egy legendás, 301-es Mávag-gőzozdony, tágas tér és rengeteg fény lesz majd itt, hiszen ez egy üvegtetős helyiség lesz. Az Eiffel Műhelyházban működik majd a varroda, a látogatóközpontba érkezők az üvegfalakon át tanulmányozhatják majd a világ egyik legszínvonalasabb színházi műhelyrendszerét, ahol a díszlet- és jelmezkészítő szakmákat oktatni is fogják. A valaha egyszerre akár kilencvenhat gőzös javítására alkalmas csarnok további funkciókat is kap – egy étterem, egy jelmezkölcsönző is nyílik itt, képzőhelyeket létesítenek, ide kerül a balettintézet, illetve a vasútállomás épületében lesz az operastúdió és az Opera zeneiskola. Ezek mellett külön terem tiszteleg Feketeházy János tervező emléke előtt, aki nemcsak az Eiffel-csarnokon dolgozott, hanem az ő nevéhez fűződik az Operaház acél tetőszerkezete is. A lebontott romok helyén három hektár zöldterület nyerhető, kialakítható egy park, és játszótér is épül.
Az Opera új próba-, gyártó- és raktárkomplexuma 2017 júniusában egy eddig ismeretlen Mozart-operával, A kairói lúd avagy a rászedett vőlegény rekonstrukciójával nyílik meg, de az érdeklődők már májusban bepillantást nyerhetnek az új színházterembe, ahol áriaest és meseopera kerül színre az Énekkari Művészek Minifesztiválján.
Az Erkel korszerűsítésével és újranyitásával, a Szervezési Centrum beruházásával, az Opera Café és az Opera Shop megnyitásával kezdődött a kultúrintézmény fejlesztése, amelynek második nagy lépése a 2015 nyarán elindult, nagyívű Eiffel Műhelyház-projekt megvalósulása lesz. Ezután következhet az Andrássy úti palota korszerűsítése, amelynek révén a világ egyik legnagyobb operakomplexumaként jegyzett budapesti Opera 2018-ra végre infrastruktúrában fel tud zárkózni a vezető európai intézmények mellé.