Kamerafahrt kíséri a folyosón távozó Szabó Győzőt, miután kezet rázva elbúcsúzott az osztályvezető nyomozót alakító Szabó-Kimmel Tamástól. A főnök bizalmasan a szeme közé néz, dialógusukból pedig mindössze annyit hallani: „Bízom benned.”
Nem a legintenzívebb jelenetére érkezünk meg Pacskovszky József első krimije, A tökéletes gyilkos forgatási helyszínére az óbudai Duna Tower negyedik emeletén berendezett luxusirodába. Még véletlenül sem akciódús, menekülős, üldözős képek felvételére toppanunk be – noha a rendező ígérete szerint ezekből sem lesz hiány –,de elkaphatunk valamit a magánéleti dráma feszültségéből. A végletekig nyújtott, lassú képsorokra épülő pszichothriller műfajához ködös, szürkeségbe borult városképet képzelt el az alkotó, ezt minden bizonnyal utómunkával kell majd a film készítőinek az említett képekre csempészni, ugyanis a novemberi verőfényes tavaszra nem számítottak.
– A feszültség fenntartása és a megtévesztésen alapuló beavatás végső snittig vitt játéka a cél – mondta lapunknak a forgatókönyvet is jegyző Pacskovszky József filmrendező, aki életében először készít bűnügyi filmet, amelyben a melodramatikus, az ironikus és a mélylélektani elemeket ötvözné.
A történet szerint az ötvenéves gyilkossági nyomozó, Kamenád Zoltán (László Zsolt) élete – többszörös családi drámáinak következményeként – mélypontra jut. Egy huszonéves lányt gyanúsítanak, aki után kutakodni kezd. Mindent elkövet, hogy a lányt elkapja, s ezt nemcsak a hivatása miatt teszi, hanem személyes bosszú is vezeti, hiszen az áldozat a saját lánya. Pacskovszkyt a lélektani dráma és a bűnügyi történet keveredésére érdekli, szerinte a krimi akkor jó, ha valamit a néző megtud önmagáról és a világról. – Egy magánéleti krízistől megrázott fatalista nyomozót látunk a főszerepben, aki mindent egy lapra tesz fel, s miközben az igazságot keresi, bűnözővé kell válnia – avat be a rendező. – A film többek között azt fejtegeti, hogyan működik egy rendszer, és miként létezik abban az ember. Egyáltalán: mi a bűn?
Úgy tűnik, napjainkban a thrillerrel és a bűnügyi történetekkel kísérleteznek a magyar filmesek: Mátyássy Áron ősszel bemutatott Víkend című munkája után készülőben van Sopsits Árpád valós történeten nyugvó A martfűi rém és Kamondi Zoltán Halj már meg! című mozija is.
Két felvétel között szólítjuk meg a talajvesztett főnyomozót játszó László Zsoltot, akinek elmondása alapján meglepve konstatáljuk, hogy a színházi világ egyik legfoglalkoztatottabb művészének A tökéletes gyilkos lesz az első komoly filmfőszerepe.
– Az utóbbi években arra jöttem rá, hogy nagyon könnyen el tudja veszíteni az ember a talajt a lába alól, és nehéz erőt meríteni a továbblépéshez. Szerintem a legborzalmasabb érzés a válsághelyzetekben az önbizalomhiány. Zavarba ejt a felelősség, ami ezzel a sokrétű szereppel jár: gyakorlatilag az elejétől a végéig engem lát a néző. Azzal, hogy kevesebbet filmeztem az utóbbi időben, jobban látom, hogy a filmbeli szerep egész más koncentrációt igényel. A forgatás azért motivál, mert az emberből megmarad valami a jövőnek – mondta László Zsolt.
Jelenetpróba alatt a munkavédelmi kollégától tudjuk meg, hogy volt már robbantásos felvétel is: a IX. kerületi Nagyvásártelepen egy autót robbantottak néhány nappal ezelőtt, és kaszkadőrrel forgatott jelenet is biztosan lesz még.
A nyomozóbrigádból Szabó Győzőt sikerült elkapnunk, aki a frissen felvett irodai jelenetről annyit árult el, ezen a ponton kicsit nagyobb bizalmat szavaz neki a kollégája. – Senki nem tudja pontosan, ki kivel van, mindig másra terelődik a gyanú, kicsit a skandináv krimi képi világára emlékeztet a történet. Szóval olyan hangulat, amilyet magyar filmben nemigen láttunk még. Amikor színész lettem, a vágyaim között volt, hogy krimiben vagy akciófilmben szerepeljek. A tökéletes gyilkosban nem a tőlem megszokott macsós, vicces, kicsit bumfordi karaktert hozom, hanem egy mélyebb, befelé fordulóbb figurát alakítok – tette hozzá.
Alfred Hitchcock Vertigóját a rendező azért tartja alapnak, mert a melodráma, a humor és az irónia egyenlő mértékben, hitelesen van jelen a történetben. – Már gyermekkoromban is azok a krimik tetszettek, amelyekben a hős esendő volt, belekerült egy olyan csapdába, amiből nem tudtuk, képes lesz-e majd kimászni. A krimi gyakran televíziós műfaj, a játékfilmben szerintem azért nehezebb megjeleníteni, mert egy komplex dolgot kell másfél, két óra alatt bemutatni, ami nem más, mint a bűn világa – jegyezte meg a rendező.
A budapesti utcákon zajló, nem várt fordulatokban gazdag krimi a Magyar Nemzeti Filmalap 415,5 millió forintos támogatásával készül, és várhatóan jövőre kerül a mozikba. A Duna Tower irodaházán kívül a Kiscelli Múzeum alagsorában, az Iskola romkocsmában és egy luxusvillában is forgatnak még, összesen negyvenhárom napon keresztül. A képi világért Gózon Francisco operatőr felel, a női főszerepben a Pálfi György Szabadeséséből is ismert Hörich Nóra Lili látható majd.