1968 – a párizsi egyetemen kitörnek a diáklázadások, a budapesti Erkel színházban megrendezett táncdalfesztivál döntőjén az Illés együttes valósággal letarolja a mezőnyt, Nagyváradon pedig megalakul a Metropol együttes. Ami Erdélyországban szinte nem is hír, hiszen a kultúrhatalom megfogalmazása szerint „csupán” néhány hosszú hajú magyar fiatal – az ő szóhasználatukban bozgor – próbál ezzel a „lehetetlen” muzsikával feltűnősködni. Ami egyébként a beat gyökereiből táplálkozó dallamos, tartalmas mondanivalójú, hamisítatlan rockzene.
És nem mellesleg a különböző színezetű diktatúrák nemszeretem kategóriájába sorolható, hiszen a műfaj egyik legfontosabb ismérve, hogy szókimondó és lázadó. Mindezek ellenére – és mindamellett, hogy a rettegett Securitate vigyázó szemeit folyamatosan a zenekaron tartotta – Virányi Attila alapító, basszusgitáros és társai végül is nem panaszkodhattak, hiszen Három fiú címmel, négy évvel később mégiscsak elkészült az akkor még trió felállásban működő formáció „zenei önéletrajza”, kisvártatva pedig boldog kislemez-tulajdonosok lehettek.
A hetvenes évek vége felé immár önálló LP-re is futotta, amely ékes magyar nyelven szólalhatott meg. Érdemes volt tehát kivárni a sorukat, hiszen több más értékes szerzemény mellett megszületett a Metropol máig frenetikus hatású himnusza, az Égig érhetne az ének.
A húzd meg – ereszd meg taktikájának egyik szánalmas történelmi megnyilvánulása, hogy az illetékesek „jóvoltából” lemaradtak a drezdai fesztiválról, csak a hangszereik érkeztek meg a koncert helyszínére. Ezek után vajon Virányi Attila és társai az elszakított országrész magyar lakosságával együtt ugyan mit is várhattak volna Ceausescu Romániájától?
– „Miután Nagyváradon mindössze két tehertaxi fuvarozott, kitaláltuk, hogy csinálunk egy kiskocsit, ennek segítségével húztuk, toltuk Ráduly Béla dobfelszerelését és az egész hangosítóberendezést a koncert helyszínére. Egy alkalommal kitört a kereke, s megírtuk egyik dalunkban: hiába törik ki a kocsink kerekét, mi akkor is tolni fogjuk!” – emlékezett vissza a zenekarvezető a hetvenes évekbeli, romániai állapotokra.
Minderről az anyaországban mint a béketábor legvidámabb barakkjában persze mit sem sejthettünk. A korabeli kommunikáció miatt az átlag zenefogyasztó még a zenekar létezéséről sem igazán értesülhetett, így a rendszerváltozás után újjászületett Metropol csupán a kilencvenes évek közepétől jött be a határon belüli, illetve azon túli köztudatba.
Onnantól viszont rendszeres megemlékező-, illetve nosztalgiakoncertekkel örvendeztetik meg a nagyérdeműt, sőt a Moiras kiadó gondozásban, 2016-ban egy magyar nyelvű hagyományos vinillemezt is útjára bocsátottak. A Metropol-sztori – Egy tegnapi rockbanda a Holnap városából címmel pedig tavaly könyv jelent meg az együttesről a sepsiszentgyörgyi ARTprinter Könyvkiadónál, ez a beszélgetéseken alapuló mű nemcsak a zenekar történetét összegzi, hanem társadalmi korrajz, egy korosztály életérzését tárja fel.
Ezek után csak egy ugrás, hogy az utóbbi tíz év legjobb koncertpillanatait Permanent Standby (Örökös hűség) címmel, ezúttal digitális hanghordozón tegyék közkinccsé. Az apropó a megalakulás fél évszázados jubileuma, a kiadó ugyancsak a Moiras Records, így az albumnak köszönhetően azok is részesülhetnek a zenei élményből, akik nem jutottak el – a már említett zenekarvezetőn kívül az Orbán András, Szász Ferenc, Trifán László, Dobos József, valamint Trendler József alkotta formáció – koncertjeire.
Amelyek – a kiadvány tanúsága szerint is – élményszámba mennek. Virányi hamisítatlan erdélyi hanghordozással elmondott sztorizós felkonferálásai, a zenekar (pedig már nem éppen karon ülők!) frissessége és lelkesedése, töretlen hite a rockzenében és az igazságban (erről a dalszövegek mesélnek), a zene dallamossága, keménysége, változatossága mind-mind egy-egy tégla a falban.
Abban a falban, amelynek az 1968-as alapkőletételét követően évtizedeken keresztül hiába igyekeztek minél magasabbra építeni, a hatalom messzire nyúló keze mindig útjában állt és mindig rombolt. Ám a megváltozott körülmények hatására az építkezés felgyorsult, s a különböző magyarországi, illetve erdélyi helyszíneken rögzített koncertfelvételek gyűjteményével a díszes tető is a helyére került.
Metropol: Permanent Standby, CD, Moiras Records, 2018.