Májusban adtunk hírt először Milorad Krstic képző- és multimédiás művész készülőben lévő, akciódús animációs thrilleréről, amelyhez az alkotó egy magyar animátorcsapatot épített fel a munkafolyamat alatt.
A sajtóbemutatót követően lapunknak László Marcell animációs rendező úgy fogalmazott, hogy akárcsak a hét mesterlövész, úgy állt össze az alkotógárda nyolc év alatt: Milorad Krstic elindult egy úton, és mindig újabb és újabb szakemberek csatlakoztak hozzá, akikről kiderült, hogy értői a szakmának. „Nem konkrét stúdiót, hanem embereket talált meg, hiszen a film egy korai verzióján dolgozott már Tenkei Péterrel, Kosaras Mihály és Maticska Zsolt tervezőkkel, és hozzájuk csatlakozott a technikáért felelős Sipos Levente.”
2014-ben került a projektbe László Marcell rendezőként, aki érdeklődésünkre arról beszélt, hogy korántsem tartja rendkívülinek az egész estés rajzfilm esetében a közel nyolcéves munkafolyamatot. „Minél jobban elmegy a művészeti individuális irányba egy film, annál jellemzőbb, hogy ilyen hosszú idő alatt készül el”– állapítja meg László Marcell.
Nemrég kelt híre, hogy a Sony Pictures Classics megvette a film forgalmazási jogát – a cég terjeszti egyebek mellett Nemes Jeles László Saul fia és Napszállta című produkcióit –, ami azért is nagy dolog, mert az SPC jellemzően nem forgalmaz túl sok animációs filmet, eddig a Ruben Brandttal együtt összesen hat rajzfilm terjesztését vállalta. Közel két hete publikus, hogy a 25, Oscar-esélyes egész estés animációs film között is szerepel a Ruben Brandt.
Kíváncsian várjuk, hogy az amerikai animációtól eltérő, sajátos képi világ és az erős intellektuális művészettörténeti töltet ellenére megszólítja-e az amerikai közönséget a mozi. – Meglepő, de van egy olyan rétege a filmnek, amit mi nem nagyon nézünk, de létezik: a manipulálás. Ennek volt köszönhető, hogy a Sony Pictures rárepült a mozira – mondta László Marcell.
Mint mondja, abszolút Milorad Krstic grafikai világát tükrözi a film, a csapat munkája abban állt, hogyan lehet mindezt mozgathatóvá tenni. „Miként tudjuk észérvekkel és vizuális kompromisszumokkal megtervezni, hogy akciódús legyen a munka, illetve sok esetben csak a fejeket tervezte meg, de hogy milyen a ruhája vagy a keze a figurának, azon önálló stáb dolgozott.”
A történet középpontjában egy művészeti terápiát alkalmazó pszichológus áll: Ruben Brandt műgyűjtő. A másik szálon egy nyomozót látunk, aki a műkincslopásokra szakosodott. Ruben Brandt orvosként nem válogat: kezeltjei között mestertolvajok tűnnek fel, akiknek gyógyítását elvállalja a terapeuta, és idővel beszippantja a világuk, a művészet ereje eluralkodik rajta.
Az animáció egyszerre főhajtás a képzőművészet remekei, a kultikus filmek előtt, de a részletgazdag munka fókuszában állnak az építészet és a formatervezés ikonikus alkotói is. A filmet futurisztikus és vintage elemekből épülő dizájn teszi még látványosabbá.
– Azt gondolom, hogy a legfőbb erőssége a filmnek az egyéni látásmód és a sematikusnak véletlenül sem mondható vizuális világ, és ebbe a környezetbe ágyaz bele ügyesen egy művészettörténeti krimit – fogalmazott László Marcell.
Lapunk érdeklődésére Milorad Krstic elmondta, semmiképp sem szeretett volna a Cartoon Network-világhoz igazodni.
– Nem szerettem volna klisés, standard karaktereket rajzolni. Sajátos arcokat terveztem, hozzájuk anatómiailag eltérő figurákat kreáltam. Ebbe a világba ágyaztam a magam animációs filmjét – mondta Milorad Krstic, akinek eltökélt szándéka, hogy a most összeállt alkotógárdával még egy egész estés filmet alkosson
. Mumus címmel családi gyermekfilmet készít elő, és ígéri, hogy noha ez szelídebb történet lesz, de a figurák ugyanúgy távol állnak a kliséktől. Reményeik szerint a mű három év alatt készül majd el.