A vasárnapi Oscar-gála előtt még inkább sikerült fokozni a várakozás izgalmát. Február 27-én szombaton Santa Monicában Nemes Jeles László a független filmek Oscarjaként emlegetett Independent Spirit Awards díjat is átvehette Saul fia című filmjéért. Erre a rangos szakmai elismerésre korábban csupán egyetlen magyar film volt jelölve, ami Szabó István Hanussenje volt.
Az Oscar-gálán Sofia Vergara nyitotta ki a borítékot és hívta a színpadra Nemes Jeles Lászlót, és Byung-hun Lee adta át a szobrot. Nemes Jeles megrendülten állt a színpadon, elakadt a hangja, kereste a szavakat. „Köszönöm a Filmakadémiának ezt az óriási megtiszteltetést! Köszönöm a Sony Pictures Classicsnek, Tom Bernardnak és Michael Barkernek, hogy támogattak minket. Köszönöm Magyarországnak, hogy finanszírozta a filmet. Szeretném megosztani a díjat Röhrig Gézával, a film főszereplőjével, és a lenyűgöző stábommal, akik akkor is hittek a filmben, amikor senki más nem. És tudják… Az emberiség legsötétebb óráiban is lehet mindenkiben egy belső hang, ami segít embernek maradnunk. Erről a reményről szól ez a film” – mondta a rendező a színpadon. „Elmondhatatlan érzés volt, továbbra sem találjuk a szavakat. Az elmúlt egy év minden érzelme benne volt abban a pillanatban, amikor kinyílt a boríték” – próbálta szavakkal megragadni ezt a megfoghatatlan érzést Sipos Gábor, a film producere. Nemes Jeles László első filmje már filmtörténelmet írt, a cannes-i filmfesztivál nagydíjától kezdve számos más díjon keresztül egészen az első magyar Golden Globe-díjig vagy a második magyar Oscar-díjig. Nagy film, megrendítő alkotás, hatalmas siker, bárki bármit mond: mind a film valamennyi alkotójának, mind a magyar filmművészetnek, mind Magyarországnak!
Ez az első teljesen magyar gyártású Oscar-díjas film, hiszen az 1982-ben díjazott Mephisto magyar–német–osztrák koprudukcióban készült. Elég csak bekapcsolni bármelyik tévé- vagy rádiócsatornát, felmenni bármelyik közösségi oldalra, szinte kivétel nélkül mindenki örül a Saul fia hatalmas sikerének. Itthon vagy külföldön élő honfitársaink kiugranak a bőrükből, sorra osztják meg az újabb és újabb híreket, fotókat, interjúkat vagy nyilatkozatokat, külföldi ismerőseink nem győznek lájkolni, megosztani és gratulálni. És ez így nagyon jó, nagyon jó érzés! Ragályosan jó érzés! Jó, hogy végre magyar film nyert! Jó, hogy a magyar filmművészet ismét el tudott jutni az egyik – díjakban is mérhető – csúcsra! Jó, hogy már nem csak a múltról vagy a nagy öregek zsenialitásáról beszélhetünk, erős nosztalgiával, amikor a magyar film sikereiről, eredményeiről és nemzetközi mércével is elismert minőségéről beszélünk. Hanem a jelenünkről!
Mert ezzel a díjjal nemcsak egy fiatal rendező, nemcsak egy tehetséges stáb munkája lett elismerve, hanem mindaz a rengeteg munka, kísérlet és próbálkozás, ami Szabó István Hanussenje – azaz a rendszerváltás – óta itt összegyűlt, itt formálódik és itt érik. Számos alkotó, mesterek és tanítványok tehetsége és munkája. És emellett az a filmpolitika is, ami ennek a hajónak a vitorlájába bevezette a szelet, és amitől egy fiatal rendező tehetsége kibontakozhatott, szárnyra kaphatott és meg sem állhatott egészen az Oscarig.
Csodálatos volt egész éjjel egy országgal együtt izgulni és drukkolni, összehangolódott a szívdobogás, egyszerre tartottuk vissza a lélegzetünket, szorítottuk egymás kezét… és jó volt egyszerre felszabadultan kiengedni a levegőt, amikor elhangzott, hogy Magyarország és Saul fia! Jó, nagyon jó ilyenkor magyarnak lenni!
Oscar-díjak 2016
Idén huszonnégy kategóriában adták át az elismerést – Legjobb film, Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight – Egy nyomozás részletei; Legjobb rendező: Alejandro González Inárritu (A visszatérő); Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki (A visszatérő); Legjobb női főszereplő: Brie Larsson (A szoba); Legjobb férfi főszereplő: Leonardo DiCaprio (A visszatérő); Legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander (A dán lány); Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance (Kémek hídja); Legjobb adaptált forgatókönyv: Big Short; Legjobb filmzene: Ennio Morricone (Aljas nyolcas); Legjobb filmdal: Writing’s On the Wall (Spectre – A Fantom visszatér); Legjobb jelmez, Legjobb látványterv, Legjobb smink és frizura, Legjobb hangvágás, Legjobb hangkeverés, Legjobb vágás: Mad Max – A harag útja; Legjobb vizuális effektek: Ex Machina; Legjobb dokumentumfilm: Amy; Legjobb rövid dokumentumfilm: Lány a folyóban – A megbocsátás ára; Legjobb rövidfilm: Dadogós; Legjobb egész estés animációs film: Agymanók; Legjobb rövid animáció: Bear Story; Legjobb idegen nyelvű film: Saul fia.