A gyűjtemény komoly kincset jelenthet az elkötelezett Radnóti-rajongóknak, nem beszélve arról, hogy a kötet az iskolai tananyag része is lehet a kötelező Radnóti-feldolgozások mellett.
„A dokumentum beszél, a szó belefúl az időbe” – írja Bródy Sándor. A fénykép, kiváltképp az ilyen, szintén dokumentumértékkel bír. Ahol a nyelv határa véget ér, ott a fénykép beszélhet tovább. Noha a szó belefúl az időbe, a fotó egy-egy eltűnt élet nyomait körvonalazza. A múlt megszűnik, az időben feloldódik a fényképeket nézegetve.
Az elmúlt időszak igencsak kedvez Radnóti Miklósnak, jobban mondva az utóéletének. Nagy szenzáció volt megjelenésekor a költő feleségének, Gyarmati Fanninak a naplója, amelynek révén betekintést nyerhettünk a Radnóti házaspár mindennapjaiba, most pedig az újabb izgalmas kiadvány mindennek arcot, látható helyszínt is kölcsönöz.
Az album különlegessége, hogy az itt-ott látható, agyonmutogatott fényképek mellé a kevésbé ismert vagy eddig még nem közölt fotók sokasága társul. Gyerekkori képek ugyanúgy feltűnnek az albumban, mint a házasságuk időszakából származó relikviák.
Radnóti Miklóst az irodalomkönyvek és egyes mindig rosszkedvű irodalomtanárok hajlamosak melankolikus, a derűtől irtózó, mindent pesszimistán szemlélő embernek beállítani, talán abból az alapvetően elhibázott tézisből indulva ki, hogy milyen is lehet a költő, ha nem tetőtől talpig szomorú; mialatt a visszaemlékezések, esetünkben pedig a képek egyértelműen azt támasztják alá, hogy Radnóti életvidám, humoros, jókedvű, strandot, fagylaltot, fűben heverést, kirándulást szerető figura volt. Radnóti azon képei, amelyeken nevet, valóságos műalkotások, órákig képes lenne bárki elnézni őket. Radnóti Miklós nevetése önmagában páratlan remekmű.
A könyv szerkesztői, helyesen, nem kockáztatták meg valamilyen önkénynek engedelmeskedve ilyen-olyan sorrend felállítását, ezért tehát az album kronologikusan halad, a kötet végén az abdai tömegsírból exhumált, töredezett képek, illetve egyszerre szomorú és megindító, az újratemetési szertartáson készült fotók láthatók.
Radnóti Miklós élete és halála egy kötetben, feketén-fehéren, ahogy megtörtént, hűen a valósághoz, a valóság örömeihez és szomorúságához. Az emlékezés futószalagja megakad, ha egy-egy felvétel elhalványul – bár aki egyszer megnézte a James Deanre emlékeztető, szájában cigarettával lefotózott Radnótit, kétlem, hogy elfelejti valaha. Radnóti Miklós fényképei, tragédiájával együtt, a nemzeti tudat része.
Árnyékban éles fény vagy – A Radnóti házaspár fényképei, Jaffa Kiadó, 2016.