A Ruben Brandt, a gyűjtő egyszerre főhajtás a képzőművészet remekei és a kultikus filmek előtt, de a részletgazdag munka fókuszában állnak az építészet és a dizájn ikonikus alkotói is. A történettel a szerb látványtervező, multimédiás alkotó Milorad Krstic kereste meg a magyar alkotótársakat, és közel hét éve érlelődő kísérletezési folyamat eredményeként kerül a hazai mozikba novemberben a 94 perces animációs film.
A kezdetekről az animációs rendezőt, László Marcellt kérdeztük a film bemutatását megelőző sajtóbeszélgetésen. „Milorad terve egy akciós thriller volt film noir stílusban, számunkra pedig az volt a tét, hogy tudunk-e akciójeleneteket csinálni. Például van a történetben egy hatalmas verekedős jelenet, amely egy tokiói múzeumban játszódik Jackie Chan stílusában, amelyhez olyan kvalitású animátorok kellenek, akik a 2D-s karaktereket 3D-ben tudják anatómiailag mozgatni” – avatott be László Marcell, aki emlékeztetett, hogy a rendező évekkel ezelőtt a Műcsarnokban táncszínházi produkcióként már bemutatta a történetet.
Nem volt könnyű megtalálni a szakembereket: egyenként kellett összegyűjteni, ki mihez ért, s mindeközben realizálni, hogy ez a hatalmasnak vélt animációs szakma mára meglehetősen széthullott. „Nagy kihívás volt az is, hogy képesek vagyunk-e autós üldözést megjeleníteni. Sok kísérlet, tervezgetés előzte meg ezt is, mire kialakult úgy, ahogy a rendező elképzelte” – mondta László Marcell.
A történet középpontjában egy művészeti terápiát alkalmazó pszichológus áll: Ruben Brandt. A művészet pedig nem hazudik, egy mű képes leképezni a páciens problémáit, illetve azok megoldásának útját is megadja. A másik szálon egy nyomozót látunk, aki a műkincslopásokra szakosodott. Ruben Brandt orvosként nem válogat: kezeltjei között mestertolvajok tűnnek fel.
Rubent csakhamar rémálmok kezdik gyötörni, amelyek a testi épségét is befolyásolják: rémálmaiban sérüléseket szenved, majd kiderül, ezek a „balesetek” mind valamelyik remekműhöz köthetők. Félelmei, rémálmai odáig vezetnek, hogy részese lesz annak a rablássorozatnak, amely a világ leghíresebb múzeumait tartja rémületben.
A 4K-ban készült animációs alkotásban a köznapi és fantázia szülte formák keverednek, ahol mindvégig extravagáns alakok, futurisztikus és vintage elemekből épülő dizájn, autós üldözés, humor és mindig újratöltődő izgalom köti le a néző figyelmét. A Ruben Brandt, a gyűjtő hihetetlen mennyiségű film- és művészettörténeti utalást tartalmaz, a képek nemcsak műtárgyként, de grafikaként, street artként vagy dekoratív elemként is feltűnnek.
Egy-egy korszak kultikus autója is feltűnik Milorad Krstic alkotásában: a old timer Citroën vagy a Mercedes 300 SL egy-egy korstílust idéz vissza. Miközben egy akcióthrillert látunk, minduntalan előbukkan a művészet rejtélye, gyógyító ereje és számtalan más vonatkozása az esztétikai kérdésektől a személyes alkotási motiváción át a manipulációig. A gazdag művészettörténeti tartalom miatt kapott 16-os karikát a novemberben debütáló mozifilm, amely vélhetőleg kellő háttérismerettel élvezhető igazán.