A 2009-es induláskor a Reflex hiánypótlónak számított a magyar nyelvű nemzetközi színházi fesztiválok között, de azóta erős versenyhelyzet jött létre. Az elmúlt években az európai színházi kultúra néhány meghatározó előadása jutott el a háromszéki fővárosba, mint például a berlini Deutsches Theater produkciójaként Michael Thalheimer Oreszteia-rendezése, Oskaras Korsunovas litván rendező Hamletje, a varsói Teatr Dramatyczny és Krystian Lupa rendező Persona, Marilyn című produkciója, vagy Tomi Janezic Sirály című rendezése.
Folytatni viszont jóval nehezebb, mint elkezdeni, fogalmazott Bocsárdi László rendező, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház igazgatója, amikor a Reflex teljes megújulásáról beszélt. Ha a korábbi fesztiválok gépies folytatását választják – mondta –, a rendezvény kiürülhet, a tartalom elfáradhat, az új dimenzió viszont más, magasabb minőségi szintet ígér.
Koncepcióját tekintve a Reflex azt a küldetést próbálja megerősíteni, amelyet Peter Brook fogalmazott meg 1968-ban a színház létjogosultságát igazolandó: valódi rítusokat, kortárs rítusokat kíván megmutatni, hiteles korképet, az európai színház keresztmetszetét kínálva.
A szervezők mindenkori célkitűzései között olyan előadások meghívása szerepel, amelyek reflexszerűen válaszolnak a világ történéseire: klasszikusok frissen „lélegző” átiratai, lázadóan személyes hangú kortársak, színpadi káprázat, totális színházi élményt nyújtó műalkotások. Az idei, negyedik kiadás azonban arra hivatott, hogy túlmutasson a társadalmi reflexiókon, olyan alkotásokra koncentrál, amelyek etnikai, nemzeti, szociális-politikai szférákon túllépve a színház magasabb (vagy mélyebb), láthatatlan dimenzióival kommunikálnak.
Mindezt olyan alkotások és műhelyek bevonásával, mint a spanyol Juan Manuel Fernández Montoya Farruquito flamenco-előadása, a németországi She She Pop performanszcsoport, a brit–német Gob Squad társulat, a szlovén Kranji Preseren Színház/Potolyi Városi Színház, a lengyel Song of the Goat, a magyarországi Örkény István Színház József és testvérei című darabja, a Katona József Színház/MASZK/Füge/Orlai Produkciós Iroda és a Hodworks, a román Piatra Neamt-i Tineretului Színház, valamint a Kolozsvári Állami Magyar Színház Rosmersholm előadása.
A házigazda, a Tamási Áron Színház az Alice című előadását mutatja be, a helyi román társulat a Romániai napló, Sepsiszentgyörgy című produkciót, míg az M Studio a Lift – boys will be boys című kortárs táncszínházi előadását kínálja. A produkciók zömének sepsiszentgyörgyi előadóterek adnak otthont, a nagy kivételt a kolozsváriak Rosmersholmja jelenti, a hatalmas díszlet, a szokatlanul magas zsinórpadlásnak végül a csíkszeredai művelődési központ színpadán találtak megfelelő helyet.
A negyedik Reflex fesztivál támogatói közé – a Sepsiszentgyörgy Polgármesteri Hivatala, Kovászna Megye Tanácsa és a Tamási Áron Színház alkotta hármas gazdasági szövetség mellett – a magyar kormány is beszállt, a Jókainé Laborfalvi Róza Alapítvány révén jelentős összeggel támogatta a nagy érdeklődéssel várt, nagyon hamar belépőhiánnyal küzdő rendezvényt.