„Csendes elektromos szinkronmotor forgat szinuszevolvens fogprofillal ellátott lágyvas kerekeket” – így kezdődik a 85 évvel ezelőtt Laurens Hammond által tervezett, a nevét viselő Hammond-orgona leírása.
Rhoda Scott amerikai dzsesszorgonistát ennek a hangszernek a mezítlábas királynőjeként aposztrofálják, mert gyerekkorában, amikor lelkész édesapja először engedte meg, hogy odaüljön a hangszerhez, akkor ösztönösen lehúzta a cipőjét, később pedig már tudatosan játszott mezítláb, hogy jobban érezze a pedálokat.

Fotó: MTI
Rhoda Scott 1938. július 3-án született, tehát tegnap töltötte be a nyolcvanat, Laurens Hammond 1973. július 3-án, tehát 45 évvel ezelőtt halt meg.
Azt nem tudom, hogy Hammondnak voltak-e magyar kötődései, járt-e szép hazánkban valaha, ellenben Rhoda Scottról közismert, hogy a Kodály-módszerről és Bartók népdalgyűjtéseiről írta a diplomamunkáját, gyakran járt Magyarországon, sőt olyan kijelentése is volt, hogy amennyiben létezik előző élet, akkor ő abban biztos magyar volt.
Rhoda Scott, aki saját maga szerzi a zenét, és színpadi repertoárjának nagy részét is ő állítja össze, egyformán könnyeden játszik gospelt, amelynek légkörében nevelkedett, dzsesszt, bluest vagy akár komolyzenét. Pár éve három dzsessztehetséggel megalapította Lady Quartet nevű együttesét, velük érkezik most Magyarországra.
Modern, virtuóz, fordulatokban gazdag programot ígérnek, meglepetésvendéggel.