A budapesti Operában közel hetven éven át A diótörő azonos változatát láthatta több felnövekvő generáció. Idén Marius Petipa és Lev Ivanov (az eredeti változat koreográfusai), valamint Oláh Gusztáv díszlettervező emlékének is adózva egy újragondolt, a klasszikus balett hagyományait követő, de a XXI. század táncművészeti és vizuális elvárásainak megfelelő, új kiállítású darabbal jelentkezik a Magyar Nemzeti Balett november 28-án. A klasszikus zenei anyagra egy igazi Diótörő-specialista, a nemzetközi hírnévnek örvendő Wayne Eagling és Solymosi Tamás koreografált új mesebalettet. Az alkotók szerint ez a legnehezebben eltáncolható változat, de egyben a legszebb is, ráadásul nyolc szereposztásban játsszák. Az új változat sokkal filmszerűbb, gördülékenyebbé tették a színváltásokat, ezért ez a bemutató nemcsak a táncművészek számára kihívás, hanem a műszaknak is. Az előadás megújult díszleteit Vavrinecz Beáta, káprázatos jelmezeit Rományi Nóra tervezte. A bemutató dirigense: Hámori Máté.
A diótörő történetét eredetileg E. T. A. Hoffmann vetette papírra 1816-ban Diótörő és Egérkirály címmel. A mese alapgondolata, hogy a világ tele van csodákkal, csak nem mindenki látja őket. Alexandre Dumas 1844-ben erőteljesen átdolgozta Hoffmann történetét. Ezt a verziót kapta kézhez Csajkovszkij Ivan Vszevolozsszkijtól, a Cári Színházak akkori főigazgatójától. A megrendelés egy mesebalett megkomponálására szólt, amelyre a legendás Marius Petipa, a szentpétervári Cári Színház francia származású koreográfusa kapott megbízást. A halhatatlan mű azóta számtalan feldolgozásban látható szerte a nagyvilágban.
A Magyar Királyi Operaházban 1927. december 21-én mutatták be a darabot Brada Ede koreográfiájával. 1949-ben érkezett hazánkba a korszak neves szovjet koreográfusa, Vaszilj Vajnonen, hogy feleségével, Klavdija Armasevszkajával együtt betanítsa saját, 1934-es Diótörő-verzióját. Az 1950-es premier fontos állomás volt az operaház történetében – akár az együttes nagykorúsága is innen számítható, hiszen Vajnonen a nagy cári balettek esszenciáját nyújtó koreográfiát készített Csajkovszkij zenéjére, amely egyrészt megkívánta az együttes létszámának megnövelését, másrészt utat nyitott további, egész estés balettprodukcióknak is. Diótörője 1950 óta szinte folyamatosan szerepelt a repertoáron, 1994-ben Seregi László rendezte újra, majd díszleteiben újult meg néhány éve.
A megújult Diótörő bemutatójának másnapján, advent első vasárnapján indul a Diótörő-fesztivál, amely szabadtéri kirakodóházikóival, forralt boros standjával évről évre nagyobb tömegeket csábít az Operához, ahol idén több rövid, szabadtéri bábelőadást is tart a Kolibri Színház. Sült gesztenye és forralt bor várja majd a látogatókat, a pult mögött pedig ismét az Opera vezető énekesei és balettművészei árusítanak. A bevétel egy részét idén is jótékony célra ajánlják fel.