Donald Trump amerikai elnök felkérte a kereskedelmi minisztert, vizsgáltassa felül, hogy az autó- és autóalkatrész-import nem jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot.
A vizsgálat tárgykörébe bevonták a teherautókat és azok alkatrészeit is. A kereskedelmi minisztérium közleménye szerint a vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a nagymértékű autóimport nem tette-e tönkre a belföldi autógyártást és nem gyöngítette-e meg a nemzetbiztonságot. Emellett vizsgálják azt is, hogy a belföldi autó- és autóalkatrész gyártásának hanyatlása milyen mértékben csökkentette az innovációt és az új technológiák alkalmazását.
– Bizonyítékaink vannak arra, hogy az évtizedek óta külföldről behozott áruk aláásták belföldi autóiparunkat – fogalmazott Wilbur Ross miniszter, aki alapos, korrekt és átlátható vizsgálatot ígért. A The Wall Street Journal című lap meg nem nevezett kormányzati és autóipari forrásokra utalva arról írt, hogy az amerikai kormányzat új védővámok bevezetését fontolgatja nemzetbiztonsági okokra hivatkozva.
Amennyiben a vizsgálatot vámemelés követi, nehéz idők jöhetnek az ázsiai autógyártókra – a Toyota, a Nissan, a Honda és a Hyundai számára ugyanis jelentős piacot jelent az Egyesült Államok. A japán, a dél-koreai és a kínai kormány máris közölte, szoros figyelemmel kísérik a helyzetet. Peking – amely jelentős potenciális piacot lát az USA-ban gépjárműipara számára – leszögezte, meg fogja védeni érdekeit.
Az autógyártást érintő – különösen Kínával szemben fennálló – kereskedelmi feszültségek kockázatot jelentenek azoknak az amerikai járműipari cégeknek is, amelyek terjeszkedni akarnak az ázsiai birodalomban. Ennek jelei már mutatkoznak is: a Ford korábban arról számolt be a Reuters hírügynökségnek, hogy autóit feltartóztatták kínai kikötőkben, tehát már a határon elkezdődtek a problémák.
Az Egyesült Államokban eladott japán és dél-koreai járművek többségét a származási országban gyártják, de a gyártók többsége ázsiai, mexikói, kanadai és más telephelyeiről is exportál Amerikába. Tavaly az amerikai autóimport mintegy harmada Ázsiából származott.
2017-ben körülbelül 121 millió személy- és teherautót állítottak elő az Egyesült Államokban. Egyidejűleg 8,3 millió autó került az országba import útján 192 milliárd dollár értékben, az exportált amerikai járművek száma pedig megközelítette a kétmilliót, 57 milliárd dollár értékben.