A 40 migráns egy gumicsónakkal indult útnak Líbiából Olaszországba. A tunéziai haditengerészet felajánlotta segítségét a migránsoknak, ők inkább egy európai hajóra akartak felszállni. A gumicsónak rossz állapota miatt végül a Sarost 5 nevű tunéziai hajó vette fel őket, de nem kapott kikötési engedélyt Tunéziában.
Egy másik hasonló eset történt a Proactiva Open Arms spanyol nem kormányzati szervezet (NGO) egyik mentőhajójával. Az Astral nevű hajó egy hajótöröttet vett fedélzetére Líbia partjainál, aki két napja sodródott a tengeren. Sajtóértesülések szerint a kameruni állampolgárságú nőn kívül két holttestet is kiemeltek a vízből. Annak ellenére, hogy a római kormány illegális bevándorlással szembeni kemény fellépése miatt a civilszervezetek mentőhajói nem köthetnek ki Olaszországban migránsokkal a fedélzetükön, az Astralnak engedélyezték, hogy befusson Catania kikötőjébe.
A Proactiva Open Arms ugyanakkor úgy döntött, hogy hajója inkább a spanyol partok felé veszi az irányt, részben a római kormány migránsokkal szembeni ellenségessége miatt, másrészt azért, mert az olasz hatóságok csak a hajótöröttet akarták átvenni, a két holttestet nem.
Az NGO azzal vádolta a líbiai parti őrséget, hogy a három embert sorsára hagyta a tengeren, mert nem akartak visszatérni több mint 150 kimentett társukkal együtt Líbiába. A parti őrség szóvivője tagadta ezt, szerinte mindenkit megmentettek a 158 fős migránscsoportból.