A Facebook európai adatvédelmi kötelezettségeinek betartását felügyelő IDPC ír adatvédelmi bizottság a CNN hírcsatorna érdeklődésére megerősítette, hogy hivatalos vizsgálatot indított a közösségi oldal ellen, mivel számos bejelentés érkezett a cég adatvédelmi szabálysértéseivel kapcsolatban.
Történt mindez azután, hogy a Facebook pénteken beismerte: egy biztonsági rés következtében külső alkalmazásfejlesztők olyan felhasználói fotókhoz is hozzáférhettek, amelyeket nem osztottak meg nyilvánosan. A Facebook szerint mintegy 6,8 millió felhasználó fényképei kerülhettek a publikum elé engedély nélkül, mintegy 1500 alkalmazáson keresztül. Ezt megelőzően, néhány hónappal ezelőtt, a cég történetének legnagyobb biztonsági incidensére derült fény: hekkerek több tízmillió felhasználó személyes adataihoz jutottak hozzá.
Mivel a Facebook európai központja Írországban van, az ír adatvédelmi hatóság az illetékes a vizsgálat lefolytatásában, ahogy azt az idén májusban életbe lépett új európai általános adatvédelmi törvény (GDPR) előírja. A közösségi oldal egyébként az előírások értelmében köteles 72 órán belül jelenteni az incidens megtörténtét.
Amennyiben bebizonyosodik, hogy az adatszivárgás a Facebook hanyag magatartásának következménye, a hatóság dönthet, hogy a maximálisan kiszabható 23 millió dolláros büntetést választja vagy a vállalat globális bevételének négy százaléka erejéig szab ki bírságot. A közösségi oldal 2017-es forgalma csaknem elérte a negyvenmilliárd dollárt, s ebben az évben is nagyjából ugyanennyi várható. Így a hatóság 1,6 milliárd dollár megfizetésére is kötelezheti a Facebookot.

Fotó: REUTERS/Dado Ruvic
Az ügyet súlyosbítja, hogy a társaság csak november 22-én jelentette a szeptemberben kipattant esetet, bár az IDPC már akkor sürgette az információszolgáltatást. A fotók 12 napon át voltak nyilvánosak. Zuckerbergék azzal indokolták a késlekedést, hogy előbb alaposan ki akarták vizsgálni házon belül az ügyet és annak hatásait.
Márciusban egy ugyancsak súlyos botrány rengette meg a Facebook pozícióit. Napfényre került ugyanis egy adatszerzési visszaélés, amely komolyan befolyásolhatta az amerikai elnökválasztás kimenetelét 2016-ban. A Trump-kampányban dolgozó Cambridge Analytica, amely nyíltan a közösségi médiára alapozta célzott stratégiáját, hozzájuthatott 87 millió Facebook-felhasználó adataihoz, és online kampányával, valamint álhírterjesztéssel befolyásolhatta a választások eredményét.
A cég eredetileg egy személyiségteszt-alkalmazás letöltőiről gyűjtött adatokat a Facebookkal együttműködésben. A kutatók 270 ezer felhasználó adataihoz fértek hozzá, de jogtalanul azok ismerőseiről is információkat szerezhettek.