Április tizenegyedikén találkoznak az Európai Unió és a tagállamok biztonsági szakemberei, hogy levonják a brüsszeli robbantásos merényletek tanulságát, és mielőbb szigorításokat eszközöljenek a légi és tömegközlekedés terén. Az Euractiv hírportál értesülései szerint a 2011-es moszkvai reptéri robbantás, illetve a 2004-ben Madridban bekövetkezett vasúti merénylet jelent majd útmutatást a reformoknak. Kritikusok szerint hiba volt, hogy az elmúlt időszakban a legtöbb figyelem magukra a járatokra irányult, és nem a repülőterek épületére. „Furcsának találom, hogy csak a reptér épületének a fele van biztosítva. Már az odaérkezés pillanatától kezdve ellenőrzés kellene, onnantól fogva, hogy megérkezel a parkolóba” – véli Matthew Finn légi biztonsággal foglalkozó szakember, utalva arra, hogy a terminál mindenki előtt nyitott területével kapcsolatban kevés a szabályozás. Pini Schiff, a tel-avivi Ben Gurion repülőtér korábbi biztonsági parancsnoka hasonlóan vélekedik: „Két terrorista robbanószerkezetekkel megpakolva besétál a terminál területére. Ez kétségkívül hatalmas biztonsági hiba” – nyilatkozta a The Jerusalem Post izraeli angol nyelvű lapnak.
Persze nem mindenhol van akkora szabadság, mint az európai repülőtereken. Törökországban az utasok már a terminálra való belépés előtt vizsgálaton mennek keresztül, amit később a check-in, azaz jegykezelés és poggyászfelvétel után megismételnek. Ennél is szigorúbb a helyzet a kenyai fővárosban, Nairobiban, ahol az al-Shabaab terrorista szervezet fenyegetése miatt a reptérre érkezőknek már az épülettől távol eső ellenőrzési pontnál ki kell szállniuk autóikból, hogy azokat átvizsgálhassák. Európában persze nem biztos, hogy működőképesek lennének hasonló intézkedések. „Ha a biztonsági ellenőrzés az épület bejáratához kerül, az torlódáshoz, kényelmetlenséghez és járatkésésekhez vezethet. Nem beszélve arról, hogy a várakozó embersorok is célpontot jelenthetnek” – véli Ben Vogel, a Jane’s Airport Review repülő- és repülőtér-biztonsági szakmai lap szerkesztője.
Nemcsak a biztonsági intézkedések lehetséges következményeit fedi homály, de az is kétséges, hogy létrehozhatók-e. Az Európai Unióban ugyanis a közlekedéspolitika számos eleme tagállami kézben maradt, és nem érvényesülnek központi, uniós szabályok. Ami a repülőtereket illeti, léteznek uniós alapkövetelmények, ugyanakkor az EU-szabályozás java a repülőgépekkel szembeni jogszerűtlen tevékenységet érinti. Ennek értelmében a repterekhez vezető vasútvonalak, a parkolók, illetve az utasfelvétel területén nem a közösségi szabályozás érvényesül.