Az amerikai piacra szállító autógyártók közül legutóbb a Toyotát pécézte ki Donald Trump megválasztott amerikai elnök, híven kampányígéretéhez, amely szerint a külföldre telepített munkahelyeket vissza kell hozni az Egyesült Államokba. Trump csütörtökön Twitter-posztjában fenyegette meg a Toyotát hatalmas importvámokkal, ha nem az Egyesült Államokban építi fel új autógyárát, ahol majd az amerikai piac számára szerelik majd össze a járműveket. A japán gyártó eredetileg a mexikói Guanajuato államban tervezte létrehozni az üzemet egymilliárd dollárért, nem pedig Baja Californiában, ahogy Trump twittelte.
A Toyota a meglévő tijuanai gyára kapacitását is szeretné növelni Baja Californiában, ahol Tacoma kisteherautókat készítenek. Az új egységben évi 200 ezer Corollát szerelnének össze, ez a második legkedveltebb kompakt autó az Egyesült Államokban a Honda Civic után. Míg a Toyotát kevésbé érintené egy esetleges importvám bevezetése, addig a Nissan már komoly bajba kerülne. A márka ugyanis a legnagyobb autógyártónak számít Mexikóban, ahol ötven éve van jelen, és ma már több mint 800 ezer autót gyárt évente – főként az alsó kategóriás Versa és Sentra szedánokat. Az innen kiinduló export mintegy fele az Egyesült Államokba irányul, ahol szintén van gyára a Nissannak. A Mexikóban gyártott járművek a negyedét teszik ki a Nissan összes amerikai eladásának – a Toyota esetében ez az arány kevesebb mint egy százalék. Az 2015-ös üzleti évben japán gyártók összesen 1,4 millió autót állítottak elő Mexikóban.
Trump természetesen nekiment a Fordnak és a General Motorsnak (GM) is, mindkettőnek még kedden. Mark Fields, a Ford vezérigazgatója be is jelentette, hogy a mexikói San Luis Potosi államba tervezett, 1,6 milliárd dollár költséggel felépíteni tervezett gyárát Michigan államba helyezi át, ahol 700 millió dollárt fog költeni a Flat Rock-i üzem bővítésére. A Ford-főnök szerint a döntés fő oka az volt, hogy jelentősen csökkent a kisautók iránti kereslet mind Mexikóban, mind Észak-Amerikában, úgyhogy elégséges a meglévő gyár bővítése. A másik ok pedig az volt, hogy „az Egyesült Államokban Trump jóvoltából kedvezőbb lesz az üzleti környezet, s a megválasztott elnök növekedésbarát politikát is folytat”.
A Ford ugyanakkor nem vonul ki teljesen Mexikóból, viszont a Focusok gyártását áthelyezi a már működő hermosillói gyárába, ahol nagyobb nyereség kecsegtet. A legutóbbi Focus-modellek a michigani Wayne-ben készülnek, de az itteni üzem át fog állni két vadonatúj modell gyártására, ami 3500 amerikainak biztosít majd munkát. Flat Rockban pedig elektromos autók gyártása kezdődik, ami 700 új munkahelyet teremt. Mexikó gazdasági minisztere sajnálatát fejezte ki a Ford döntése miatt, hozzátéve, biztosítékai vannak arra, hogy az amerikai gyártó kompenzációt fizet a beruházás visszavonása miatt.
Trumpnak a GM esetében is az szúrta a szemét, mint a többi gyártónál: adómentesen szállítja a Mexikóban gyártott Chevy Cruze modelljeit az USA-ba, kihasználva az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményt. A General Motors szóvivője azonban a Twitter-bejegyzés megjelenése után pontosította a dolgot: csak az amerikai értékesítés kis részét adó lépcsős hátú változatot készítik Mexikóban, a szalagról legördülő járművek nagy része más országokba kerül. S noha néhány Cruze szedán tavaly átmenetileg Mexikóban készült, mos már az összes, Amerikában eladott példányt Ohióban gyártják.