A Tesla amerikai autógyártó elbocsátja több mint 40 ezer dolgozójának 9 százalékát, a cég részben a leépítés költségcsökkentő hatásától várja, hogy nyereségessé váljon. A 15 éve működő Tesla eddig még egyetlen évet sem zárt nyereséggel.
Elon Musk vezérigazgató ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a „fájdalmas, de szükséges” lépés nem a gyártószalagoknál dolgozókat érinti, és semmiképpen sem lesz hatással a Tesla Model 3 termelési célkitűzésének elérésére. Musk a modell gyártásának beindításakor azt ígérte, hogy 2017 végéig heti ötezer darab fog legördülni a szerelőszalagról. Ez azonban nem teljesült, viszont a részvényesek múlt heti gyűlésén azt bizonygatta, hogy e hó végére már teljesül a cél, nyereséget pedig valamikor a második fél évben kezdenek el termelni.
A Tesla ez év elejétől gyors növekedésnek indult, mintegy 15 százalékkal bővült személyi állománya. Így hiába válnak meg most 9 százaléknyi embertől, a létszám még mindig nagyobb marad, mint 2018 elején volt – hívta fel a figyelmet a társaság egyik szóvivője.
Az, hogy Elon Musk nem nagyon tartja ígéreteit, és hogy a cég képtelen nyereséget termelni, a befektetőket eddig nem zavarta, a bevételek ugyanis nőttek. A 2017-es adatok, valamint az idei első negyedév 710 millió dolláros rekordvesztesége azonban elgondolkodtatták a piacokat, s ezután a Tesla 12 százalékot, azaz mintegy 3,5 milliárd dollárt veszített piaci értékéből.
Az ambiciózus tervek a cég dolgozóit viszont egyáltalán nem kápráztatják el, s legalábbis zavarba ejtőnek tartják Musk vezetői stílusát, az alkalmazottakhoz való hozzáállását. Szerintük a vezérigazgató képmutató magatartása világosan kiderült, miután a múlt hónapban a Guardian című brit lap és egy munkahelybiztonsági szervezet megszellőztette, hogy túl sok sérülés, baleset történik a Tesla észak-kaliforniai elektromosautó-gyárában.
„Nem tudom szavakkal kifejezni, mennyire törődöm az önök biztonságával. Kértem, hogy minden sérülést kivétel nélkül jelentsenek nekem. Felkeresem az összes sérültet, mihelyt meggyógyulnak. S hogy megtudjam, mit csinálhatnánk jobban, le fogok menni a gyártószalaghoz, s megcsinálom ugyanazt, amit az ott dolgozók csinálnak” – írta Musk az eset után egy dolgozói körlevélben.
A gyártósorok munkásai azonban másként nyilatkoztak a lapnak. Kiderült, hogy a vezér a lap által megkérdezett, maradandó egészségkárosodást szenvedett dolgozókat nem látogatta meg. – Ha tényleg felkereste volna az összes sérültet, fél évig itt lehetne – mondta az egyik károsult. – Mi csak járulékos veszteségnek számítunk – tette hozzá. A megváltozott munkaképességűeket ugyan nem küldték el, de nevetségesen alacsony bérért foglalkoztatták őket tovább.