Hatvanhat emberrel – 56 utassal és 10 fős személyzettel – a fedélzetén eltűnt, és minden bizonnyal a Földközi-tengerbe zuhant tegnap hajnalban az EgyptAir légitársaság Párizsból Kairóba tartó, Airbus A320-as típusú repülőgépe. Az MS804-es járat fedélzetén harminc egyiptomi, tizenöt francia, két iraki, illetve egy-egy algériai, belga, brit, csádi, kanadai, kuvaiti, portugál, szaúdi és szudáni állampolgárságú utas tartózkodott a tragédia bekövetkeztekor. Menczer Tamás, a Külügyminisztérium szóvivője a Kossuth rádióban elmondta, hogy magyar utas nem volt a repülőgépen. A gépre helyi idő szerint szerda éjjel 11 után szállt fel, az egyiptomi fővárosban hajnali negyed négykor kellett volna landolnia.
Röviddel azután, hogy az egyiptomi légtérbe került, a légi irányítók elvesztették a kapcsolatot a 11 300 méter magason utazó géppel. A görög hatóságok jelentése szerint a görög légtérben tartózkodása alatt a légi irányítók beszéltek a pilótával, semmi rendellenességet nem tapasztaltak. Röviddel fél három előtt azonban már hiába szólították meg a pilótát, nem kaptak választ. Néhány perccel később a gép eltűnt a radarernyőről.
A görög polgári közlekedési hivatalból származó értesülések szerint a gép a Görögországhoz tartozó Kárpathosz sziget közelében, de egyiptomi légtérben zuhant le. A repülőgép után kutató görög fregatt két narancssárga, a víz felszínén úszó műanyag tárgyat talált Kárpathosz szigettől mintegy 370 kilométerre délre. Görög tisztviselők közölték, hogy a megtalált tárgyak az
Egypt Air utasszállítójából származnak. Később az egyiptomi hatóságok megerősítették, hogy a gép roncsait megtalálták.
Panosz Kammenosz görög védelmi miniszter szerint a gép két hirtelen kanyart tett közvetlenül a becsapódás előtt. Először 90 fokkal balra kanyarodott, ezt követően 360 fokos fordulatot tett jobbra, majd jelentősen veszített repülési magasságából, több mint 7600 métert süllyedt, mielőtt eltűnt volna a radarernyőről. A személyzet nem adott le vészjelzést, a katasztrófa időpontjában jó repülési viszonyok voltak a térségben.
Az egyiptomi légi közlekedési miniszter szerint nagyobb a valószínűsége annak, hogy terrortámadás történt, mint az, hogy műszaki hiba okozta a katasztrófát. Sarif Fathi hozzátette: ez idáig egyik utassal kapcsolatban sem merültek fel biztonsági problémák, de a vizsgálat még tart. Francois Hollande francia államfő szintén arról beszélt, hogy semmilyen feltételezés nem zárható ki a történtek alapján. „Majd akkor levonjuk a konklúziót, ha tudjuk az igazságot. Legyen szó balesetről vagy – ami biztosan átszaladt mindenki fejében – terrorizmusról” – közölte.
Azonban minden jel arra utal, hogy valójában terrortámadás történt. Az ügyben megszólaló szakértők ezt elsősorban azzal magyarázzák, hogy mind Franciaország, mind Egyiptom első számú célpontja lett az utóbbi időben a terroristáknak. A lezuhant gépet 2003-ban állították szolgálatba, vagyis viszonylag fiatal utasszállítóról van szó, amely harminc vagy negyven évig közlekedhet. Erre hívta fel a figyelmet a francia Europe 1 rádiónak nyilatkozó Gerard Feldzer légügyi szakértő, aki szerint valószínűtlen, hogy súlyos műszaki hiba okozta volna a balesetet. A világon harminc másodpercenként száll fel vagy landol egy A320-as, biztonságos gépről van szó, tette hozzá Feldzer. Jean-Paul Troadec francia szakértő emlékeztetett, hogy az utasszállító tökéletes időjárási viszonyok, stabil körülmények között zuhant le, az EgyptAir légitársaság pedig nem szerepel egyetlen feketelistán sem. A terrortámadás azért is valószínű, mert nem adtak le vészjelzést a pilóták, amiből arra lehet következtetni, hogy hirtelen bekövetkezett esemény okozta a katasztrófát. „Egy műszaki hiba, tűz, üzemzavar nem okoz azonnali balesetet, a személyzetnek van ideje reagálni” – közölte Troadec.
Amennyiben bombát robbantottak a gépen, felmerül a kérdés, hogy miként sikerült felvinni a fedélzetre egy olyan időszakban, amikor a francia fővárosban – így a Charles de Gaulle repülőtéren is – szigorú biztonsági szabályok vannak érvényben a tavaly elkövetett terrortámadások után. Az RT orosz hírportálnak nyilatkozó Geoffrey Thomas szakértő szerint a Charles de Gaulle repülőtér biztonsági rendszere jó, de nem tökéletes. A University of Notre Dame szakértője, Robert Latiff az AP hírügynökségnek is a terrortámadás valószínűségét hangsúlyozta: „Egy 37 ezer láb magasságban, egyenesen és egyenletesen utazó gép helyzete kegyesnek nevezhető.”
A merénylet lehetőségét támasztja alá a brit és a görög sajtó értesülése is, miszerint egy görög kereskedelmi hajó legénysége lángokat látott a levegőben nagyjából akkor, amikor a gép eltűnt. A Flightradar24 honlap pedig megállapította, hogy az MS804-es járat utolsó útja előtt szerdán Eritreából Kairóba, majd Tunéziába, később ismét Kairóba, végül Párizsba utazott. Nem kizárható tehát, hogy nem Párizsban, hanem egy másik helyszínen csempészték fel a robbanóanyagot a gép fedélzetére.
Tragédiák sora
Nyolc hónapon belül ez volt a harmadik, Egyiptomot érintő légi közlekedési eset, amelynek híre bejárta a világsajtót, emlékeztetett tegnap az MTI. Tavaly október 31-én a Sínai-félszigeten lezuhant a Kogalymavia (nemzetközi nevén Metrojet) orosz légitársaság Sarm es-Sejkből Szentpétervárra tartó repülőgépe, a fedélzetén tartózkodó 224 ember életét vesztette. A vizsgálat szerint a tragédiát az Iszlám Állam dzsihadista szervezet által elkövetett terrorcselekmény okozta. Idén március 29-én Szeif Edin Musztafa egyiptomi állampolgár egy robbanóöv-utánzattal eltérítette az Egypt Air 181-es számú, Alexandriából Kairóba tartó járatát 81 emberrel a fedélzetén. Az utasszállító a ciprusi Lárnaka repülőterén szállt le. Ezt követően hatórás túszdráma vette kezdetét, amely végül vérontás nélkül, a gépeltérítő őrizetbe vételével végződött. Egy korábbi súlyos egyiptomi légi katasztrófa 1999. október 31-én történt, amikor az EgyptAir 990-es számú járata az Atlanti-óceánba zuhant az Egyesült Államok partjai közelében. A fedélzeten tartózkodó 217 ember életét vesztette. Az amerikai hatóságok vizsgálata arra a következtetésre jutott, hogy a másodpilóta irányította az óceán felé a Boeing 767-es utasszállítót, egyiptomi tisztségviselők azonban kizárták az öngyilkosság lehetőségét.