Valószínűleg mindenki ismeri az anekdotát: az autós egyszer csak hallja a közlekedési hírekben, hogy az autópályán forgalommal szemben halad egy autó. Méltatlankodva felkiált: „Egy??? Mind!” Szomorú valóság, hogy gyakran történnek ilyen, sokszor halállal végződő esetek. Ennek többnyire figyelmetlenség az oka, ugyanis egy felmérés szerint egy átlagos autós csak minden harmadik táblát veszi észre. Szakértők ezért azt mondják, az ellenirányú felhajtást sem táblaerdők telepítésével kellene megoldani az autópálya-lehajtók mellett, hanem speciális fekvőrendőrrel. A rendszer két elemből áll. A fizikai része egy, a lehajtószakasz aszfaltjába ágyazott, aszimmetrikus fekvőrendőr. Ezt a helyes irányból érkezők észre sem veszik, ám az, aki az ellenkező irányból érkezik, jókorát huppan rajta. A rendszer másik eleme az áthajtás után éled fel. A felkanyarodó járművet a lehajtó mellett elhelyezett eszköz érzékeli, majd mobilcsatornán jelzést küld a felügyeleti rendszernek, vezeték nélküli hálózaton pedig a környező vizuális egységeket riasztja. A rendszer amellett, hogy jelez az autópálya-kezelőnek, képes értesíteni az adott helyen vételkörzettel rendelkező műsorszolgáltatókat is. A körzetben lévő autósok, már ha éppen rádióznak, így értesülhetnek a malőrről, valamint okostelefonon keresztül is, de ehhez regisztrálni kell. Az autós, attól függően, hogy milyen távolságban van a veszélyzónától, különböző típusú figyelmeztetéseket kapna. Így a közvetlen életveszély jelzésén túl a ráfutásos baleseteket is meg lehetne előzni. S akik még távolabb vannak a helyszíntől, időben ki tudják kerülni a kritikus szakaszt.
Viszont ha már bekövetkezett a karambol, sürgős segítségre lehet szükség, pláne ha valaki lakott helytől távol, kis forgalmú úton sérül meg súlyosan, és túlélési esélyei erősen korlátozottak. Ezért egy európai uniós direktíva 2017 októberétől kötelezővé teszi a tagállamokban automatikus segélyhívó berendezés, az eCall beépítését minden új gépkocsiba. Az ezen időpont előtt forgalomba helyezett járművek esetében nem lesz kötelező a rendszer. Az eCall lényegében olyan segélyhívás, amelyet manuálisan kezdeményeznek a balesetet szenvedett gépkocsi utasai, de akár automatikusan is aktiválódhat a járműben található érzékelők révén. Az aktiválást követően a rendszer egy 112-es hanghívást hoz létre, miközben közvetlenül megküldi az adatokat az illetékes közbiztonsági válaszhelyre vagy a hatóságilag engedélyezett magánállomásra. Az olyan adatok, mint például a GPS-koordináták, az irány, az utasok száma és a jármű azonosítója akkor is eljutnak a riasztási központba, ha a sérült eszméletlen. Mivel a balesetet másodperceken belül észlelik, és ismert a pontos helye, a mentési csapatok, a rendőrség, a forgalomirányítási központok és a járművontatással foglalkozó vállalatok gyorsan értesülnek az esetről. A gépkocsiban található modulban SIM-kártya lesz, ezért egyszeri díjat kell majd fizetni. Ugyanakkor a kártya nem lesz regisztrálva egyik hálózatban sem, amíg nem kerül sor az eCall aktiválására. Ez azért szükséges, hogy elkerülhető legyen a szükségtelen jelátviteli forgalom és a tartózkodási hely frissítése több millió gépkocsi esetében. Ezzel a sofőr személyes adatait is védik, valamint az is az adatvédelmet szolgálja, hogy a jeladó nem teszi majd lehetővé a járművek baleset előtti útvonalának visszakövetését.
Az Európai Unió útjain 25 700-an haltak meg 2014-ben. Szakértői becslések szerint az automatikus segélyhívó rendszer bevezetésével 50 százalékkal csökkenthető lesz a közúti balesetek során a későn érkező segítség miatt bekövetkező halálesetek száma.