A kínai online áruházakban tavaly értékesített áruk több mint 40 százaléka hamisítvány vagy silány minőségű volt – foglalta össze tegnap egy kormányjelentés eredményét az Új Kína Hírügynökség. A dokumentumot eljuttatták vezető parlamenti képviselőknek, tisztviselőknek is. Az, hogy kevesebb mint 59 százaléknyi termékről bizonyosodott csak be, hogy eredeti vagy megfelelő minőségű, jól illusztrálja a kínai e-kereskedelem szabályozatlanságát. Pedig Peking már régóta erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy visszaszorítsa a hamisított áruk forgalmát különféle online kereskedelmi platformokon, s ebben a törekvésében a legnagyobb piaci szereplő, az Alibaba is partnernek látszik.
A cég egyébként élénken lobbizik az Egyesült Államokban, hogy ne kerüljön fel a hamisított termékeket áruló cégek feketelistájára, amelynek vezetését a kárvallott világmárkák vehemensen szorgalmazzák. A jelentés arra szólítja fel az illetékeseket, hogy gyorsítsák fel az e-kereskedelmet érintő jogalkotási folyamatot, javítsanak az ellenőrzésen, valamint világosítsák fel jogaikról a fogyasztókat, és kötelességeikről a kereskedőket. 2014-ben a kereskedelmi hatóság 77 800 panaszbejelentést kapott, 356 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Nem csoda, hiszen az online értékesítés 2014-ben 40 százalékkal ugrott meg, értéke pedig elérte a 2800 milliárd jüant (442 milliárd dollár).