Bonyolítja a helyzetet, hogy a mindkét cég vezérigazgatói posztját betöltő Carlos Ghosn állandó hatalmi harcot vív Párizzsal. A japán autógyártó mélyreható változtatást szorgalmaz a 16 éves szövetségben, s javaslatai között szerepel, hogy a kereszttulajdonlás módosításával szűnjön meg a Renault mint anyacég ellenőrzése a Nissan felett.
Jelenleg a francia gyártó 43,4 százaléknyi részvényt és döntő szavazati jogot birtokol a Nissanban, míg a japán vállalat ezért cserébe 15 százalék, szavazati joggal nem bíró Renault-papírt kapott. A Nissan 25:35 százalékarányú kereszttulajdonlást tartana egészségesnek – tudta meg hírforrásaitól a Reuters.
A Nissan követelése tulajdonképpen Carlos Ghosn válasza Emmanuel Macron francia gazdasági miniszter azon meglepetésszerű lépésére, amellyel 15-ről 19,7 százalékra emelte a párizsi kormány részesedését a Renault-ban, s erről a tranzakció érvénybe lépése előtt csak néhány órával értesítette Ghosnt. A tulajdonhányad átmenetinek titulált növelése lehetővé tette a francia államnak, hogy kikényszerítse döntő szavazati jogának folyamatos megkétszerezését a részvényesek közgyűlésén.
A Nissan törekvése szavazati joga visszaállítására egyébként anyacége igazgatótanácsának a támogatását is bírja. A vonatkozó francia és a japán törvények értelmében a javasolt 25:35 százalékarányú kereszttulajdonlás biztosítaná a szavazati jogot a Nissannak mint a Renault legnagyobb részvényesének, megfosztva a francia gyártót attól, hogy hasonló jogot gyakoroljon a Nissan közgyűlésein.
A Renault Nissan feletti ellenőrzését a szövetségről szóló fő megállapodás véste kőbe, amelyne révén a francia partner nevezheti ki a japán gyártó vezetőit, illetve amely kimondja, hogy egyik cég sem bocsáthat ki új részvényt vagy vásárolhatja meg a másikét a Renault igazgatótanácsának jóváhagyása nélkül.