Változatosság nélkül elég unalmas ez a polc. Ilyen üres egy polc külföldiek nélkül – ilyen és ehhez hasonló feliratú táblákkal várták a bevásárlókat a hamburgi HafenCity kerületben található Edekában szombaton. Mint arról a helyi sajtó beszámolt, valóban hiányzott a polcokról a spanyol paradicsom, a francia sajt, a görög olívabogyó és társaik. Az üzletvezetők bejelentették, céljuk az volt, hogy elítéljék a rasszizmust, s megmutassák, mennyire fontos a sokszínűség.
– A jövőben nem nálatok fogok bevásárolni hattagú családom számára. Ez hetente kétszáz euróval kevesebb bevételt jelent nektek – írta a Facebook közösségi oldalon egy feldühödött vásárló, akit a Stern magazin idézett. – Ez az akció teljesen értelmetlen, gazdaságilag sem hasznos, csak saját maguknak okoznak kárt azzal, hogy a vendégek a konkurenciához mennek vásárolni. Ebből az akcióból is kitűnik, hogy bizonyos áruházakat egyre gyakrabban vezérelnek ideológiai, nem gazdasági megfontolások – panaszkodott egy másik. A hozzászólók némelyike azt nem értette, miként járul hozzá a kampány ahhoz, hogy az emberek elutasítsák a rasszizmust. „Az Edeka két, nagyfokú intellektussal megáldott vezetője minden bizonnyal azt gondolja, hogy a Mutterland velejéig rasszista, nemde?” – gúnyolódott a szóban forgó hamburgi Edeka-bolt két üzletvezetőjén egy vásárló, utalva arra, hogy az anyaföld német megnevezése, a Mutterland egy helyi kisáruházlánc neve is, amely kizárólag német termékeket árusít.
A rasszizmusellenes akció a politika ingerküszöbét is elérte. Julia Klöckner, a kereszténydemokrata CDU egyik vezető tisztviselője például bölcsnek nevezte az Edekát, mondván, gondolkodásra késztette az embereket. „Mitől volna bölcs? Nem inkább teljes őrültség?” – reagált Klöckner szavaira Marcus Pretzell, a bevándorlásellenes AfD európai parlamenti képviselője.
A médiahírekkel foglalkozó Meedia nevű hírportál azonban megfejtette az Edeka-kampány mögött húzódó valódi indítékot: nem spontán rasszizmusellenes akcióról volt szó. A kiürített boltra valójában egy reklámfilm forgatásához volt szükség, amely közvetlenül a szeptember 24-i német parlamenti választások előtt kerül adásba.