A Siemens német gépipari óriáscég elkötelezett partnere Nagy-Britanniának, ám az, hogy a szigetország az Európai Unióból való kilépés mellett tette le voksát, óvatosságra készteti a konszernt jövőbeli beruházásait illetően – idézte tegnap a BBC Jürgen Maiert, a Siemens UK vezérigazgatóját. A német társaság leányvállalata egyike Nagy-Britannia legnagyobb iparvállalatainak: tizenhárom gyárat üzemeltet s mintegy 14 ezer embert foglalkoztat.
A létesítmények magas hozzáadott értékű termékeket állítanak elő és exportálnak az MRI-szkennerektől a gázturbinákig. Jürgen Maier a The Guardian című brit napilappal azt közölte, hogy mindaddig nem fognak új beruházásba az Egyesült Királyságban, amíg nem válik egyértelművé az ország és az EU kapcsolatának jövője, elsősorban kereskedelmi szempontból. A brit piacról való kivonulás, persze, szóba sem jöhet, a Siemens elkötelezett a szigetország iránt, hiszen kapcsolataik 170 évre tekintenek vissza. Mindazonáltal a londoni kormánynak mihamarabb tervet kell kidolgoznia arról, hogy miként akar kereskedni Európával.

Szélcsendes időszak köszönthet a brit iparra a Brexit után
A maradásra nyíltan felszólító Siemens óvatosságát jól mutatja, hogy a Hullban épülő új, majdan ezer embernek munkát adó, szélturbinalapátokat gyártó üzeme egyelőre jegeli exportterveit. Magát a 310 millió font értékű építési projektet ugyanakkor nem érinti a döntés, az üzem jövőre elkezdi a lapátok gyártását és a turbinák összeszerelését tengeri szélerőművekhez. Egyelőre nem ismert, az EU mennyi pénzt adott a hulli üzem felépítésére; annyi viszont tudható, hogy Brüsszel 525 millió fonttal járult hozzá a skóciai Beatrice-ben lévő szélerőműpark-projekthez, amelynek a fejlesztője az egyik fő vásárlója lenne a hulli gyárban készülő turbinalapátoknak. A Siemens nemrégiben szerződést kötött egy belgiumi konzorciummal is 42 tengeri szélerőmű szállítására, valamint tizenhét évig tartó üzemeltetésére és karbantartására. Az ügylethez az Európai Befektetési Bank 250 millió font hitelt folyósított.
A Brexit keltette hullámverés elérte Ázsia partjait is, de Szingapúrban biztosan megérezték. Erre utal, hogy a városállam harmadik legnagyobb hitelintézete felfüggesztette londoni ingatlanok vásárlását finanszírozó új jelzáloghiteleinek folyósítását. A United Overseas Bank szerint ugyanakkor csak átmenetileg szünetel a hitelezés a fokozott bizonytalanság miatt. Egyidejűleg óvatosságra intették londoni ingatlanbefektetésekkel foglalkozó ügyfeleiket. Ugyancsak óvatosságra szólított fel a Szingapúr legnagyobb hitelintézetének számító DBS Group Holdings, ám a bank nem függesztette fel hitelezési tevékenységét a brit fővárossal kapcsolatos ingatlanbefektetések vonatkozásában.
A Brexittel lehet összefüggésben az is, hogy a brit kormány ismét elhalasztotta a döntést – legalább októberig – a délkelet-angliai repterek bővítéséről. Ezek keretében vagy a heathrow-i repülőtérre építenének egy harmadik kifutópályát, vagy a kisebb, gatwicki légikikötő kapacitását növelnék. Az ádáz verseny
a Heathrow javára látszott eldőlni.