A Rosznyefty orosz olajipari óriásvállalat tegnap bejelentette: idén 3-5 százalékkal több olajat kíván szállítani Európába a Barátság kőolajvezetéken keresztül. A cég erősíteni akarja jelenlétét hagyományos piacain, különösen Európában – írja a TASZSZ. A szállított nyersanyag mennyisége ezzel 2016-ban elérné a 28,7-29 millió tonnát. A Rosznyefty kilátásait az is javítja, hogy az Európai Bizottság előrejelzése szerint az euróövezet országainak összesített bruttó hazai terméke (GDP) idén várhatóan 1,7 százalékkal nő, ami nem rossz teljesítmény a jelen gazdasági körülmények között. Az olajipari monopólium különösen a Németország, Lengyelország és Csehország felé irányuló szállítást szándékozik növelni. Tavaly decemberben és idén januárban például arról állapodott meg a PKN Orlen és a Grupa Lotos lengyel olajfinomítókkal, hogy az előbbinek évi 2,4 millió tonnával, az utóbbinak 300 ezer tonnával emeli a szállítást 8,4, illetve 2,8 millió tonnára. A Rosznyefty ugyancsak megállapodott a Németországban tevékenykedő Total Oil Trading társasággal, hogy két éven át évi 4,8 millió tonna nyersanyagot továbbít számára. Az orosz olajmonopólium egyébként 2015-ben összesen 28 millió tonna nyersolajat szállított az uniós olajfinomítóknak, 5,4 százalékkal többet, mint a megelőző évben.
Beindultak az amerikaiak is, a termelőket két szempont is ösztökéli: történelmi magasságba – 518 millió hordóra – emelkedtek az olajtartalékok, valamint Washington nemrégiben feloldotta a negyvenéves olajexport-tilalmat. Európában továbbá magasabb árat lehet elérni, miközben kisebbek a szállítási költségek – mindez ígéretes vadászterületté teszi a vén kontinenst azok számára, akik könnyű nyersolajat akarnak eladni. A Reuters legalább három szállítmányról tud, amelyek a következő hetekben szelik át az Atlanti-óceánt – de már eddig is számos tankhajó érkezett nyugat-európai és földközi-tengeri kikötőkbe. Megkezdte az Egyesült Államokban kitermelt nyersolaja exportját a legnagyobb amerikai olajipari vállalat, az Exxon Mobil is. A Bloomberg hírügynökség jól értesült forrásokra hivatkozva azt közölte, a cég a szicíliai olajfinomítójába küldött egy szállítmányt. A texasi Beaumont kikötőjéből február elején futott ki egy 105 ezer tonnás tankhajó, amely a napokban érkezett meg a szicíliai Augusta kikötőjébe.
A globális kereskedelem szempontjából az északi-tengeri Brent és a West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta a legfontosabb. A két olajfajta ára közötti különbség ismét eltolódott a Brent javára, pénteken hordónként 2,5 dollárral kértek többet érte (37,4 dollárt), mint a WTI-ért.