Kormányrendelettel döntött a Viorica Dancila vezette kabinet arról, hogy a kisebbségek nyelvén oktató elemi osztályokban a tanítók helyett szaktanárok tanítsák a román nyelvet.
Miután a hatályos oktatási törvény előírja, hogy a kisebbségi oktatásban tanító pedagógusoknak ismerniük kell a diákok anyanyelvét, de kivételt képeznek a román szakosok, előfordulhat, hogy a magyar gyerekeket olyan tanárnak kell a román nyelv alapjaira oktatnia, aki egy szót sem tud magyarul.
Ebben a formában a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) elutasítja a módosítást, mivel azt nem támasztja alá semmilyen szaktanulmány. Szabó Ödön RMDSZ-képviselő a Kolozsváron szerkesztett Krónika című napilapnak elmondta: azért is aggályos a rendelet, mert ismeretlenek azoknak a pedagógusoknak a kompetenciái, akik vállalják, hogy az elemi osztályokban megtanítják a román nyelvet a kisebbségi diákoknak.
„Kísérletként ki lehetett volna próbálni, ám előtte mindenképpen ki kellett volna képezni a román tanárokat, hogy elsajátítsák az alsó tagozaton alkalmazható módszertant. Nem mindegy, hogy előkészítő osztályban kell betűvetést, alapokat tanítani, vagy ötödik osztályban irodalmat és kommunikációt. Az angoltanárokat eleve erre is megtanítják, ám a román szakosokat nem” – fogalmazott a politikus. A képviselő szerint az is gondot jelent, hogy a romántanárokra nem vonatkozik a tanügyi törvény kisebbségi fejezetének előírása, miszerint a pedagógusoknak ismerniük kell a kisebbség nyelvét, egy előkészítő osztályos magyar gyerektől pedig nem lehet elvárni, hogy kizárólag románul kommunikáljon.
Kiss Imre, a túlnyomó többségében magyarok lakta Kovászna megye főtanfelügyelője az erdélyi lapnak elmondta: a székelyföldi megyében legalább száz szaktanárra lenne szükség az elemi osztályokban tartandó, románt oktató órákhoz. Szerinte inkább azt kellene megvizsgálni, hogy a kisebbségi oktatásban bevezetett sajátos román tanterv mennyire hatékony, eléri-e a kívánt célt.

Az oktatóknak el kellene sajátítaniuk az alkalmazható módszertant
Fotó: MTI/Kollányi Péter
Egy korábbi, a székelyföldi Hargita megyében végzett kutatás eredményei szerint a román nyelv elhibázott oktatása miatt képtelenek megtanulni kellőképpen románul a magyar diákok. A kutatás szerint az anyanyelvi környezetben felnövő tanulók nem kedvelik a román nyelvet. Ezt ugyanis csak az iskolai órákon gyakorolhatják, és ehhez mérten túlzottak az elvárások az iskolában és a vizsgákon egyaránt.
A kutatás készítői kifogásolták, hogy a nyelvoktatás módszertana nem teszi érdekessé a tananyagot, és a gyermekeknek nincs sikerélményük a román nyelv tanulása közben. A tanulmány szerint a székelyföldi magyar gyermekek szívesebben tanulnak angolul, mert ezt érdekesebbnek tartják, és az angol nyelv tanulása során sikerélményekben is részesülnek.
A diákok a román nyelvű írásbeli követelményeknek többnyire eleget tudnak tenni, többségük viszont nem tud vagy nem mer románul beszélni. A kérdőív kérdéseire válaszoló székelyföldi romántanárok szerint legfőképpen az akadályozza a tanulókat a román nyelv elsajátításában, hogy nincs lehetőségük az élő nyelvet gyakorolni, s túlméretezett a tananyag.
A megoldást illetően nagy többségben úgy vélték, folyamatosan kell keresni a hatékony nyelvtanítás módszereit, illetve törekedniük kell a diákok motiválására e téren.