Az Alitalia megmentését még távolinak nevezte Carlo Calenda olasz gazdaságfejlesztési miniszter az olasz sajtónak tegnap adott interjúkban. Hangsúlyozta, hogy a légitársaság élére kinevezett kormánybiztosok és az ideiglenes támogatás arra kell, hogy minél előbb hosszú távú megoldást találjanak a vészhelyzetre.
Carlo Calenda elmondta, hogy az olasz adófizetők az utóbbi évtizedekben már 7,5 milliárd euróval segítették az Alitaliát, amely most is naponta kétmillió euró veszteséggel számol. A miniszter ugyanakkor kizárta, hogy a társaságot államosíthatnák vagy feldarabolnák. Elképzelése szerint új befektetőkre van szükség, és az olasz kormány abban bízik, hogy olyan vásárlót sikerül találni, aki az olasz vállalat egészét megmenti. A miniszter kiemelte, hogy az Alitalia „nem szűnhet meg”, mivel ez hatalmas veszteség lenne az egész olasz gazdaság számára. Ezenkívül a belföldi légi forgalom bénulásához vezetne, amelynek jelentős részét az Alitalia tartja kézben.
Az Alitalia 51 százalékát az állami részesedésű Olasz Légi Társaság (CAI), 49 százalékát az Etihad, az Egyesült Arab Emírségek légitársasága birtokolja. Az Etihad 2014-ben 1,7 milliárd eurós befektetéssel lépett az Alitaliába. A folyamatos veszteségek miatt az arab légitársaság bejelentette, hogy nem fektet több pénzt az olasz vállalatba. Az Etihad honlapján publikált közlemény szerint azok után jutottak erre a döntésre, hogy nem sikerült megállapodni az Alitalián belül az új reorganizációs tervről. A dolgozók a múlt héten utasították el a társaság reorganizációs tervét, amelyben egyebek között létszámleépítés és fizetéscsökkentés is szerepelt.
Az Etihad több mint kétezer Alitalia-dolgozó elbocsátását jelentette be, amire az olaszországi szakszervezetek sztrájkhullámmal válaszoltak. Az olasz kormány közvetíteni igyekezett, az Etihad és a gazdasági fejlesztési minisztérium közös tervét azonban az Alitalia dolgozóinak többsége az április 24-i vállalati referendumon elutasította.