A Nissan Motor visszautasította partnere, a Renault kérését, hogy az Japánba küldhesse a november 19-én letartóztatott Carlos Ghosnt helyettesítő vezetőt, akinek hasonló jogkörei lennének – értesült a Mainichi japán hírportál.
A francia autógyártó még november 22-én terjesztette elő a kérést a Nissan rendkívüli felügyelőbizottsági ülésén, amelyen felmentették vezérigazgatói posztjáról a francia–brazil–libanoni üzletembert. A javaslatot a franciák annak érdekében tették meg, hogy védjék üzleti érdekeiket és fenntartsák a Nissanban szerzett befolyásukat. A Renault 43,4 százalék szavazatra jogosító részvénytulajdont tart a Nissanban, a Nissan pedig 15 százalék nem szavazó részesedést a Renault autógyárban.
A francia állam szintén 15 százalék erejéig ellenőrzi a nemzeti autógyárat. A Nissannak eközben 34 százaléknyi tulajdoni hányada van a szövetség harmadik tagjában, a Mitsubishiben – vázolja a kereszttulajdonlási viszonyokat az MTI. Carlos Ghosnt még 1999-ben küldte a Renault Japánba, hogy ügyvezető igazgatóként megmentse a csődtől a Nissant. 2000-ben elnöke, 2001 és 2017 között pedig elnök-vezérigazgatója lett az immár cégcsoporttá bővült vállalatnak.

A francia cég egyelőre kiáll a bukott vezér, Carlos Ghosn mellett
Fotó: Reuters
Szaikava Hiroto, a Nissan vezérigazgatója azzal magyarázta az utód visszautasítását, hogy előbb tanulmányozni akarja a menedzsmentstruktúrát – ugyanis meggyőződése, hogy túl sok hatalom összpontosult Ghosn kezében, s ez nem felelt meg az átláthatóság és a tisztességes vállalatvezetés kívánalmainak. Szaikava szintén úgy gondolja, a Nissan kapcsolata a Renault-val kiegyensúlyozatlan a francia gyártó javára.
A november 22-i ülésen, Ghosn felmentése mellett, döntöttek egy háromtagú külső bizottság felállításáról is, amely az igazgatótanács tagjai közül kiválasztja majd az utódot december 17-i ülésén. A Mitsubishi november 26-án menesztette főnökét. A gyanú szerint Ghosn ötmilliárd jennel (44 millió dollár) kevesebb jövedelmet jelentett a megelőző öt évre vonatkozóan a japán pénzügyi felügyeletnek, s a gyanú szerint vállalati pénzeket használt magáncélra. Carlos Ghosn meghallgatásán cáfolta az ellene felhozott vádakat. A Renault pedig mindaddig kiáll a bukott vezér mellett, amíg be nem bizonyosodnak a vádak. Közölték: az elmozdított csúcsvezető franciaországi adóbevallása rendben van, s amíg Ghosn jogi ügyeit rendezi, feladatait teljes vezérigazgatói hatáskörrel Thierry Bollore ügyvezető veszi át.
Úgy tűnik, a visszaélési botrány, illetve az autóipari szövetség sorsa a legfelsőbb diplomáciai-politikai köröket is érdekli: a múlt hét végi G20-as csúcson ugyanis Emmanuel Macron francia elnök és Abe Sindzó japán kormányfő 15 percig tárgyalt a témáról – írja a Japan Times. Abban egyetértettek, hogy fent kell tartani a stabilitást, ám míg a franciák a jelenlegi helyzetet akarják továbbvinni, Abe azon a nézeten van, hogy magáncégek együttműködése esetében nem kellene annyira erőltetni az állami beavatkozást. A távirati iroda szerint ezt megelőzően a Nissan, a Renault és a Mitsubishi is azt közölte, hogy elkötelezett eddigi együttműködésük fenntartása mellett. Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter pedig azután sem látta szükségét bármilyen változtatásnak a Renault és a Nissan autógyárak között létrejött együttműködés szerkezetében, hogy a Nissan felmentette hivatalából Carlos Ghosnt. –
Az autóipari szövetség élén a Renault vezérének kell állnia – szögezte le Le Maire a francia LCI rádiónak adott interjúban.