Nem kevesebb, mint 400 millió felhasználót tudhat magáénak világszerte a Kaspersky Lab orosz kiberbiztonsági cég, de ennek körülbelül csak a fele tud erről. Részben azért alakulhatott így, mert a technológia sokszor anélkül ágyazódik be bizonyos szoftverekbe, hogy a Kaspersky név fel lenne tüntetve. A cég sikeressége egyre inkább szúrja az amerikai nemzetbiztonsági hivatalnokok szemét, mivel gyanítják, hogy a cég szoros kapcsolatokat ápol az orosz kormánnyal.
Májusban egy nyílt szenátusi meghallgatáson az illetékes bizottság neki is szegezte a kérdést hat hírszerzési és bűnüldözési szervezet vezetőjének, hogy használnak-e Kaspersky-szoftvert – a válasz kategorikus nem volt. Az esetet nem hagyhatta szó nélkül Jevgenyij Kaszperszkij, a cég alapító vezérigazgatója, aki egyenesen konspirációs elméletnek és totális marhaságnak nevezte a Kremllel fennálló állítólagos kapcsolatot.
Ám miközben Washington nem hozott nyilvánosságra bizonyítékokat állítása alátámasztására, a Kaspersky Lab Bloomberg Businessweek által megszerzett belső levelezése szerint a cég sokkal közelebbi kapcsolatban van a legnagyobb orosz hírszerző ügynökséggel, az FSZB-vel, mint azt nyilvánosan beismerik. A kémszervezet parancsára ugyanis Kaszperszkijék különleges funkcióval látták el a hackerek úgynevezett túlterheléses támadásait kivédő szoftverüket.
Az átlagos változat más szerverekre küldi tovább a túlterhelést okozó lekérdezéseket, és ezeket a kiszolgálók elnyelik. A bővített, kevésbé közhasználatú változat már ellentámadásba is lendül, és „visszahekkel”, azaz lezárja a támadó szervert. Az FSZB-nek készült verzió viszont értesíti a szervezetet a hackerek hollétéről, s a bűnüldözők a Kaspersky szakembereinek kíséretében törik rá az ajtót az elkövetőkre.
Elfogadott dolog, hogy a vezető kiberbiztonsági cégek együttműködnek kormányukkal. A kiszivárgott e-mailek viszont némileg ellentmondanak a Kaspersky Lab azon gondosan felépített imázsának, hogy függetlenek az orosz kormánytól. Ez a kép most fakulni látszik, s rossz hatással lehet a cég egyre jobban virágzó nyugati üzletmenetére. Nyugat-Európa és az USA ugyanis a vállalat tavalyi, 633 millió dollár bevételének mintegy 60 százalékát adta.