Egyelőre beláthatatlan, de minden bizonnyal súlyos következményekkel járna, ha az Egyesült Államok minden nemzetközi járatra vonatkozóan bevezetné az elektronikus eszközök, így a laptopok és táblagépek tilalmát a repülőgépek fedélzetén – hívják fel a figyelmet amerikai hírportálok. Jelenleg tíz közel-keleti és észak-afrikai repülőtéren nem viheti fel az utas a mobiltelefonnál nagyobb eszközeit az USA-ba tartó gépekre. Úgy tudni, az Iszlám Államba beépült izraeli hírszerzés derítette fel és juttatta az amerikaiak tudomására, hogy terroristák így támadhatnak utasszállító gépeket. John Kelly amerikai belbiztonsági miniszter a napokban elképzelhetőnek nevezte, hogy a jelenlegi korlátozott tilalmat kiterjesztik általános érvényűre. Egy interjúban azt is elmondta, a terroristák megszállottan „utaznak” rá, hogy felrobbantsanak – különösen amerikai – járatokat, ha azok tele vannak amerikai állampolgárokkal.
Tegnap este a Politico hírportál azt írta: Kelly közölte az EU illetékeseivel, nem vezetik be az intézkedést. Ha azonban mégis ezt tennék, az rengeteg embert érintene, lelassítaná a beszállítást, sőt – legalábbis az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) szerint – más biztonsági kockázatokkal járna együtt. Az Egyesült Államokat mintegy 4300 nemzetközi járat érinti naponta. Ez összesen 560 ezer, éves szinten pedig több mint kétszázmillió utast jelent. Ehhez hozzá kell még számítani számos átszállót. Ha például egy magyar utas Amszterdamon át utazik Budapestről Amerikába, már az amszterdami gépen a csomagtérben kellene elhelyeznie a laptopját, hiszen Hollandiában már nem rakhatja át. A légitársaságok és a repülőterek becslése szerint járatonként egy-két órás késedelmet okozhat egy több száz férőhelyes Airbus vagy Boeing beszállításakor, ha minden utasnak ilyen szempontból át kell vizsgálni a poggyászát. Az EASA ajánlása szerint ráadásul a lítiumakkumulátorral felszerelt eszközök gyulladásveszélyesek. Ez még mindig jobban kezelhető a fedélzeten, mint a csomagtérben. A laptopok biztosítási kérdéseket is felvetnek. – Honnan lehet tudni, hogy egy laptop nem károsodott már azelőtt, hogy betették volna a csomagba? Megbízunk-e a csomagkezelő cégekben? – sorolta a kérdéseket a Politicónak egy légitársasági vezető.