A drónok egyre népszerűbbek lesznek, ugyanakkor számos veszélyt, kockázatot jelentenek. Erről számos légi utas is meggyőződhetett a londoni Gatwick repülőtéren, amelyet csütörtökön egész napra és péntek este is le kellett zárni drónzavarás miatt. Járatok százai maradtak ki. A hatóság az incidenst nem minősítette terrorcselekménynek, a szándékosság azonban nyilvánvaló volt.
Az MTI szerint a Nagy-Britanniában hivatalosan forgalmazott nagyobb hatótávolságú drónokat kötelezően olyan GPS-navigációs eszközökkel szerelik fel, amelyek észlelik, ha az üzemeltető a repülőterek közelében akarja használni a szerkezetet, és ebben az esetben nem teszik lehetővé a drón reptetését.
Szakértők szerint az eset arra utal, hogy a Gatwicken használt pilóta nélküli járműveket a működtetők átalakították. A szerkezeteket le is lőhették volna, de nem merték kockáztatni ennek beláthatatlan következményeit.
Nagy-Britanniában 120 méternél magasabban tilos drónt reptetni, s el kell kerülniük a repterek egy kilométeres körzetét. Ám ha manipulálják a GPS-t, oda az automatizmus. Különféle módokon ugyan lehet védekezni, de ezek nem túl hatékonyak; ilyen, ha hálót lőnek ki a drónra, vagy idomított sast küldenek rá.
Egyébként a szerkezet reptetését uniós rendelkezés szabályozza, amelyet az Európai Parlament idén fogadott el. Az új szabályok értelmében a drónoknak kockázati besorolásuk alapján különböző biztonsági funkciókkal kell rendelkezniük: a gép tömegétől vagy üzemelési területétől függően kötelező például az ütközéselhárító rendszer, vagy az automatikus landolási funkció arra az esetre, ha a pilóta elveszti a kapcsolatot a géppel.
A manipulált géppel végzett illegális reptetéseket azonban nagyon nehéz ellenőrizni. A The Guardian szerint ígéretes megoldásnak látszik a briteknél tesztelés alatt álló SkyFence védelmi rendszer, amelyet eredetileg arra fejlesztettek ki, hogy börtönök környékétől távol tartsák a drogcsempésző drónokat rádióvezérlésük megbénításával.
A Vodafone mobiltávközlési szolgáltató is kidolgozott egy 4G és a dolgok internetén (IoT) alapuló légi irányítási drónkövető technológiát, különös tekintettel a repterek biztonságára.
Az eljárás idén februári bejelentéséről szóló közlemény szerint a technológia lelke egy speciális rádiós helymeghatározó rendszer (RPS), amely követi a minden drónba beépített 4G modemet és SIM-kártyát.
Mindez több hasznos funkciót tesz lehetővé. Ilyen a drónok követése valós időben (a légi irányítás által is), a védelmet nyújtó virtuális fal (geofencing), amelynek lényege: a drónokat be lehet programozni, hogy amint egy előre meghatározott tiltott zóna közelébe kerülnek, automatikusan szálljanak le vagy térjenek vissza a kezelőhöz.
Lehetőség van sürgősségi távbeavatkozásra is, amivel a hatóságok felül tudják írni a drónt működtető személy utasításait.