Az Európai Unió fiskális szabályai elvileg az összes tagállamra vonatkoznak, ám Franciaországnak többször is sikerült kibújnia a határidők betartása alól. Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke most felfedte, miért: csak. Ez az indok azonban nem biztos, hogy kielégíti Németországot és az euróövezet más takarékos államát.
Az EU már évek óta kemény munkával el akarja érni, hogy a tagországok – de az eurózónabeliek mindenképpen – meghatározott határidőre bruttó hazai termékük (GDP) 3 százaléka alá szorítsák le költségvetési deficitjüket. Brüsszel ezt szorgalmazza annak ellenére, hogy többen is hangoztatják: az állami kiadások emelése lökést adhatna az ugyancsak óhajtott gazdasági növekedésnek. A bizottságot ugyanakkor – különösen Németország részéről – gyakran éri az a vád, hogy túlságosan elnéző az EU költségvetési szabályainak alkalmazásában, illetve betartatásában. Franciaország esetében például az EU végrehajtó testülete 2015-ben két évvel meghosszabbította a „3 százalékos” határidőt, holott Párizs szemmel láthatóan ezt sem fogja betartani.
Juncker egy minapi interjúban furcsa indokkal magyarázta, hogy az Európai Bizottság miért nem foglalkozik a franciák szószegésével: csak mert Franciaországról van szó. – Jól ismerem Franciaországot, reflexeit, belső reakcióit, sokarcúságát. A fiskális szabályokat különben sem szabad vakon alkalmazni – mondta a bizottság elnöke, s hozzátette: Párizsnak mindazonáltal jövőre már tényleg eleget kellene tennie kötelezettségvállalásának.