Ismertetése szerint az iszlám alapművei közé tartozik a Korán mellett Mohamed próféta élete (Szíra) és cselekedetei (hadíszok). Ezekben megfigyelhető az iszlám kettős természete: egyes versekben a dzsihád egy belső erőfeszítés, illetve a nőket tisztelni kell, más részekben a dzsihád erőszakos harc, a feleséget pedig szabad verni. Hogy kinél mely – a vallásos vagy a politikai – részek kerülnek előtérbe, az az őt körülvevő társadalmon múlik – mondta a szakértő.
Az Európában a felvilágosodás óta kibontakozó, a vallással szemben is kritikus gondolkodás azonban az iszlámnál hiányzik: az iszlám kritikus elemzése nem megengedett – folytatta. Így viszont egy-egy radikális hitszónok azzal, hogy előtérbe helyezi az erőszakos harcról szóló szöveghelyeket, radikalizálhat alapvetően békés csoportokat is – figyelmeztetett.
Incze Nikoletta szerint Európában ahány ország, annyi modell működik a muszlimok társadalomba illesztésére, de az iszlámhoz „nem mernek hozzányúlni”, hiszen az tabu, nagy felháborodást kelt az iszlám közösségekben. Pedig szükség lenne arra, hogy kimondják, az iszlám tanaiból melyek elfogadottak az európai kultúrában és melyek nem – hangsúlyozta. Vannak ugyan olyan muszlim gondolkodók is, akik kritikus elemzésre törekszenek, de elenyésző a számuk és nem igazán kapnak hangot – fűzte hozzá.
A csehországi Brünnben (Brno) bejegyzett Politikai Iszlám Tanulmányok Központja (CSPI, Center for the Study of Political Islam) a honlapja szerint egy nonprofit, „politikától és vallásoktól független, nemzetközi képzési mozgalom, amely elkötelezett az iszlám politikai rendszerének megértése iránt”. A CSI alapítója az amerikai matematikus-fizikus Bill Warner, aki a 2001. szeptember 11-ei terrormerényletek után döntött úgy, hogy „az iszlám alapszövegeit közérthető formában tárja a nagyközönség elé”.