Lázas ellenőrzések kezdődtek Európa-szerte a múlt keddi, genovai szerencsétlenséget követően. A 43 életet követelő olasz hídomlás minden országban felhívta a figyelmet az infrastruktúra karbantartásának fontosságára.
Szombaton állami gyászmisét tartottak a hídomlás 19 áldozatának, amelyen hatalmas tömeg vett részt. A többi áldozat hozzátartozója elutasította az állami szertartást, ugyanis a kormányt is hibásnak tartják a történtekért. A temetésen részt vevő korábbi miniszterekből bekiabálásokkal űztek gúnyt. A családok elsősorban a volt olasz kormányt, illetve az Autostrade per L’Italia céget hibáztatják, amely az olasz autópályák közel felét, többek között a leomlott viaduktot is üzemelteti.
A cég ígéretet tett, hogy nyolc hónapon belül újraépíti a hidat, együttműködik a nyomozásban, emellett félmilliárd euró kártérítést helyezett kilátásba Genova városa és az áldozatok családtagjai számára. Közben napvilágot látott az is, hogy Olaszországban mintegy 22 autópályahíd állapota ad okot aggodalomra.
Németországban is középpontba került a hidak állapota: a szakértők figyelmeztettek, bizonyos autópályahidak veszélyes állapotban vannak. Egy tavaly márciusi felmérés szerint a német autópályahidaknak csupán 12,5 százaléka volt jó állapotban, míg 12 százalékuk kockázatos volt.

Állami gyászmisét tartottak szombaton a tragédia áldozatainak
Fotó: REUTERS/Stefano Rellandini
Legalább 840 híd állapota Franciaországban is kockázatot jelent, írta egy kormány által rendelt vizsgálat. A francia Le Journal du Dimanche című lap vasárnap arról írt, hogy az ország 12 ezer állami fenntartás alatt álló hídjának harmada felújítást igényel. Ezek hét százaléka pedig olyan rossz állapotban van, hogy a következő években az összeomlás veszélye fenyegeti, így üzemen kívül helyezhetik. Ezen hidak nevét nem említette a riport, és nem tért ki arra a több ezer hídra sem, amelyeket magánvállalatok vagy önkormányzatok tartanak fenn.
Emmanuel Macron elnök kormánya már korábban ígéretet tett az infrastruktúra-fejlesztés költségeinek megemelésére, ám a múlt heti tragédia újabb nyomást gyakorol rá. A közlekedési minisztérium jelezte, hogy a javításra szánt források növelése ősszel terítékre kerül a parlamentben.
Hozzátették, hosszabb távon jelentkező problémákról van szó, jelenleg egyik híd sem életveszélyes. A franciák és a németek mellett a svájci útügyi hivatal is jelezte, hogy legalább 40 svájci híd kritikus állapotban van. Jürg Röthlisberger igazgató kiemelte, a hidak döntő többsége az 1960-as és 70-es években épült, így a következő 30 évben a karbantartási költségek megduplázódnak vagy megháromszorozódnak majd.