Az amerikai Alphabet – többek között a Google és a YouTube anyavállalata – 21 százalékos bevételnövekedést jelentett idei második negyedéves eredménye ismertetésekor. Közölte továbbá, növekedési kilátásai továbbra is jók.
Az Alphabet a 2017 áprilisától júniusáig tartó három hónapban 26 milliárd dollár forgalmat bonyolított le az egy évvel korábbi negyedévhez képest. Az időszakban elért nettó nyeresége viszont 30 százalékkal, 3,5 milliárd dollárra zuhant a Google-ra kirótt európai uniós bírság miatt. Brüsszel 2,7 milliárd dollár büntetéssel sújtotta az internetes keresőcéget tisztességtelen piaci magatartás miatt. A sarc nélkül az Alphabet profitja 40 százalékkal lett volna nagyobb az idei második negyedévben.
Egyidejűleg a cég arra figyelmeztette befektetőit, hogy költségei gyorsabban emelkednek – az elmúlt időszakban 28 százalékkal –, mint a bevétel, s ezek a kiadások a jövőben is magasak lesznek, mivel a felhasználók egyre több keresést végeznek mobileszközökön. A jövőbeli profitcsökkenés valószínűsége azonnal meglátszott az Alphabet részvényárfolyamán: a cég papírjai 3 százalékkal, 967 dollárra estek a bejelentést követő tőzsdezárás utáni kereskedésben.
Az Alphabet legfontosabb részlege, a Google az idei második negyedévben 22,67 milliárd dollár bevételt produkált, ám ennek 22 százalékát forgalmat generáló partnereinek kellett kifizetnie. Ez az úgynevezett forgalomszerző költség egy évvel ezelőtt még 21 százalékot tett ki a Google bevételében.
Az internetes cég növekedésében egyébként a mobileszközökön megjelenő hirdetésekkel kapcsolatos keresés, a YouTube marketinghelyei, illetve az automatizált marketingkampányok játsszák a legnagyobb szerepet. Az utóbbi tevékenységekből származó bevételből a Google-nak több pénzt kell visszaosztania a hirdetéstulajdonosoknak, mint az eredeti webes keresési marketingtevékenység esetén.
Az elmúlt negyedévben bővültek a Google más üzletágai is. A társaság különösen a felhőszámítási divízióba ölt sok pénzt, állítólag ez a legdinamikusabban fejlődő ágazat. Ruth Porat pénzügyi igazgató szerint a cég idén már háromszor annyi, 500 ezer dollár feletti megrendelést szerzett, mint tavaly egész évben.