Előzetes letartóztatásba helyezték hétfőn az Audi német luxusautó-gyártó társaság vezérigazgatóját a tulajdonos Volkswagen-csoport (VW) dízelbotrányával összefüggésben.
A müncheni ügyészség közleménye szerint Rupert Stadlert a nyomozás akadályozásának, illetve bizonyítékok eltüntetésének veszélye miatt kellett előzetes letartóztatásba helyezni. A társaság ellen szabálytalan motorvezérlő rendszerrel felszerelt dízelautók európai értékesítése miatt folytatnak eljárást. Rupert Stadler május végén került a gyanúsítottak közé, s csalással és hamis állítások okirat-hitelesítésében való közreműködéssel gyanúsítják. Egy ideje már szorul a hurok Stadler nyaka körül, ennek ellenére Herbert Diess, a VW-csoport tavasszal kinevezett vezérigazgatója – egyúttal az Audi felügyelőtanácsának elnöke – Stadlerrel is számolt, amikor nekiállt átalakítani a cég menedzsmentjét. A müncheni ügyészség egyébként azt is közölte, hogy az Audi-vezért nem az amerikai hatóságok parancsára vették őrizetbe.
z Egyesült Államokban – ahol a botrány kitört – bűnvádi eljárás indult a VW volt vezérigazgatója, Martin Winterkorn ellen, ám nem valószínű, hogy az egykori vezető Amerikában bíróság elé állna, Németország ugyanis nem adja ki polgárait más országnak az Európai Unión kívül. A VW-dízelbotrány 2015-ös kezdete óta az Audi – részben a német közúti közlekedési hatóság utasítására, részben önként – több mint kétszázezer autót hívott vissza szervizre a károsanyag-kibocsátást szabálytalanul befolyásoló megoldások miatt. Az Audi tavaly 60,128 milliárd euró árbevételt ért el, ami 1,4 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az adózás utáni eredménye 2,07 milliárd euróról 3,48 milliárd euróra emelkedett.
A kiszállított járművek száma 0,6 százalékkal 1,87 millióra emelkedett. Az Audi anyavállalatára is nehéz idők járnak, ugyanis a braunschweigi ügyészség a múlt héten egymilliárd euró bírság megfizetésére kötelezte a Volkswagen-csoportot a dízelüzemű motorokkal összefüggő szabálytalanságok miatt. A VW közleménye szerint a bírságot azért vetették ki, mert a társaság megsértette felügyeleti kötelezettségeit a motorfejlesztő részleg tevékenységével kapcsolatban. Hozzátették, hogy a VW vállalja a felelősséget, és nem emel kifogást a büntetés ellen.
A dízelautók iránti bizalom megrendülését jól mutatják a járműkategória áprilisi eladási adatai Németországban.
Eszerint a gázolajjal működő járművek értékesítése 12,5 százalékkal esett, a benzinüzeműeké viszont 19 százalékkal nőtt, a hibrideké pedig 70 százalékkal emelkedett.