A Világbank adatai szerint 2015-ben egymilliárd dollár értékű külföldi élelmiszer került a katari boltokba. Az árumennyiség mintegy harmada azonban az újsütetű haragosoktól, Szaúd-Arábiából és az Egyesült Arab Emírségekből (UAE) érkezik. Rijád most zárja le a közös határt, amely egyben Katar egyetlen szárazföldi határa, de az UAE nem fogadja sem a katari repülőket, sem pedig a hajókat. Dohát Szaúd-Arábia, az UAE, Egyiptom, Bahrein és még három más ország is a terrorizmus támogatásával és Iránnal való összejátszással vádolja, emiatt diplomáciai blokád alá vonta.
Helyi tisztviselők szerint Katar nagy súlyt fektet az élelmiszer-ellátás biztonságára, így a logisztikai lánc összeomlásával most kritikus helyzet állt elő. A CNN által idézett beszámolók szerint a szokásos ramadáni sokaságnál is nagyobb tömegek lepték el a szupermarketeket, és több polc hamar kiürült – különösen a tejtermékeket és a baromfihúst vitték. Ha tényleg bedugul az importútvonal a két legfőbb irányból, Katar kénytelen lesz más szállítók után nézni, bár tegnap még nem történt erre vonatkozó kormányintézkedés. Közben a Fars félhivatalos iráni hírügynökség szerint Teherán kész három kikötőjén keresztül élelmiszert szállítani Katarba. Éppen ez az együttműködési hajlandóság volt az egyik oka annak, hogy az arab szomszédok diplomáciai össztüzet zúdítottak a sivatagi emírségre. A kooperáció egyébként nem véletlen: Katar és Irán osztozik a világ legnagyobb gázmezőjén, a Dél-Parsz lelőhelyen. Az 51 milliárd köbméterre rúgó készlet révén Katar a világ vezető LNG-exportőrévé vált.
A gazdagság ugyanakkor még nem garancia arra, hogy egy arab embargó ne érintené érzékenyen Dohát. Tegnaptól például a légitársaságok befagyasztották járataikat, és ez az egész régió üzleti életére kihat. Katar Egyesült Arab Emírségekkel folytatott kereskedelmi forgalmának értéke 2015-ben elérte a hétmilliárd dollárt, az országban több mint négyezer katari cég működik. Ráadásul sok olyan család él Dubaiban, amelyek tagjai a mindössze 45 percnyi repülőútra lévő Dohába ingáznak dolgozni.
A térség országai közötti politikai törés kellemetlenül érinti Kína grandiózus Új selyemút programját, amely jelentős mértékben épít Kína közel-keleti gazdasági-kereskedelmi kapcsolataira. A régióban Szaúd-Arábia Kína legnagyobb kereskedelmi partnere, innen importálja a legtöbb olajat is. 2016-ban a két ország közti kereskedelem összértéke elérte a 42 milliárd dollárt. Az államok ez év elején 65 milliárd dollár értékben írtak alá szándéknyilatkozatot befektetési és pénzügyi együttműködésről.