Az Anheuser-Busch (AB) InBev NV eladásra kínálta fel a SABMiller kelet-közép-európai márkáit az Európai Bizottság akvizíciót engedélyező döntésének elősegítése érdekében. Az Európai Bizottság május 24-én teszi közzé döntését a SABMiller 100 milliárd dolláros megvásárlására tett ajánlatról. Az AB InBev–SABMiller-egyesüléssel a világ legnagyobb söripari csoportja jönne létre 30 százalékos világpiaci részesedéssel. A tranzakció a szükséges feltételek teljesülése esetén az év második felében valósulhat meg és feltétele a kelet-közép-európai márkák eladására tett ajánlatnak. Az AB InBev teljes egészében értékesíteni kívánja a SABMiller magyarországi, romániai, csehországi, szlovákiai és lengyelországi érdekeltségeit, valamint a Pilsner Urquell Egyesült Államokon kívüli értékesítési jogait. Az Egyesült Államokban a Pilsner Urquell márkához fűződő jogokat már értékesítette a Molson Coors Brewing vállalatnak – idézi az MTI a The Wall Street Journalt (WSJ).
Az Exane BNP Paribas elemzői mintegy 5 milliárd euróra becsülik az eladásra kínált sörmárkák, a Pilsner Urquell mellett a lengyel Tyskie és Lech, valamint a magyar Dreher és a román Ursus eladási értékét, amelyek együttesen 2,3 milliárd euró bevételt és 450 millió euró adó előtti eredményt hoztak a SABMillernek tavaly. Az AB InBev hagyományosan nem tekinti fő működési területének a kelet-európai piacot, ahol márkáit jelenleg a Molson Coors terjeszti.
Az Euromonitor adatai szerint a Carlsberg és a Heineken után a SABMiller 15 százalékos részesedéssel a kelet-európai sörpiac harmadik legnagyobb szereplője. Az AB InBev piaci részesedése pedig 7,9 százalék. Elemzői vélemények szerint versenyjogi korlátozások miatt nem valószínű, hogy az értékesítésre felkínált sörmárkákra vevőként jelentkezne a Carlsberg vagy a Heineken, de a Molson Coors is szinte kizárható a potenciális vevők sorából. Piaci szakértők szerint ezért a márkák valószínűleg az Asahi Group Holdings vagy egy pénzügyi befektető társaság tulajdonába kerülhetnek. Az AB InBev két hete már megállapodott az Asahival a SABMiller Peroni és Grolsch prémium márkáinak, valamint a brit Meantime kézműves sörnek az eladásáról 2,55 milliárd dollárért.
A WSJ szerint Carlos Brito, az AB InBev vezérigazgatója az e heti részvényesi közgyűlésen kijelentette: a menedzsment jelenleg két dologra összpontosít, a szabályozó hatóságokkal való együttműködésre és az integráció tervezésére. Mint ismert, a világ sörpiacát vezető belga–brazil Anheuser-Busch InBev tavaly októberben jutott elvi megállapodásra legnagyobb versenytársa, a globális lista második helyén álló brit SABMiller megvásárlásáról. A tranzakció sikere érdekében a „kérő” többször is emelte vételi ajánlatát, mire a SABMiller elfogadta. Az ügylet értéke így 104 milliárd dollárra nőtt. A két cég együttesen a világ legnagyobb, fogyasztási terméket előállító vállalata lesz nyereség tekintetében: idén várhatóan 25 milliárd dollár üzemi eredményt ér majd el.