A jelek szerint mind az Uber China, mind nagyobb kínai konkurense, a Titi Csuhszing (Didi Chuxing) taxiscégek megelégelték, hogy milliárdokat ölnek az egymással folytatott gyilkos versenybe az utasokért és a sofőrökért, de ennek ellenére – vagy éppen ezért – mindketten masszívan veszteségesek. A két vállalat úgy döntött, egyesítik erőiket, s ennek jegyében a Titi bejelentette, hogy megvásárolja az Uber márka használati jogát, valamint átveszi az amerikai leányvállalat kínai üzleti tevékenységét és adatbázisát.
Az üzlet keretében a kaliforniai anyavállalat, az Uber Technologies cserében 5,89 százalékos elsőbbségi részvénycsomaggal részesedik majd az egyesített kínai cégben, az Uber China többi részvényese – többek között a Pajtu (Baidu) kínai keresőóriás – pedig 2,3 százaléknyi érdekeltséget szerez a Titi Csuhszingben. Az Uber China tulajdonosai összességében 20 százalékos részesedést szereznek a fuzionált vállalatban.
A Titi 28 milliárd dolláros és az Uber China 7 milliárd dolláros piaci tőkeértékével számolva az egyesült új cég piaci kapitalizációja 35 milliárd dollár lesz. A tranzakció keretében továbbá a Titi egymilliárd dollárt fektet az Uber China anyavállalatába, az Uber Technologiesba. Tavaly – és a megelőző években – az Uber ugyanekkora összeget fordított kínai térnyerésére, ám ezt mindannyiszor veszteségként is kénytelen volt elkönyvelni. Az üzletszerzés érdekében a Titi Csuhszing is szépen támogatta sofőreit és – alacsony áraival – az utasokat. A kínai taxiscég egyébként júniusban hajtott végre 7,3 milliárd dolláros tőkeemelést, ebben az Apple egymilliárd dollárral vett részt.
A Titi ugyancsak tavaly 100 millió dollárt fektetett az Uber legnagyobb amerikai versenytársába, a Lyftbe, emellett, az Uber globális dominanciájának megtörése érdekében, együttműködésre lépett az indiai Ola és a délkelet-ázsiai Grab vállalatokkal is. A Titi Csuhszing egyébként maga is fúzióval jött létre tavaly februárban, mégpedig az Alibaba és a Tencent e-kereskedelmi vállalatok fuvarmegosztó szolgáltatásainak – a Titi Tacsö (Didi Tache) és a Kuajti Tacsö (Kuaidi Tache) – egyesülésével.
A mostani fúzióval a Titi Kína három legnagyobb internetes technológiai vállalatát tudhatja majd tulajdonosai között. Az üzletmenetet nagyban segíteni fogja, hogy Kína a múlt héten fogadta el a fuvarmegosztó szolgáltatások működését szabályozó és az idén novemberben hatályba lépő törvényt, amely legalizálja a fuvarmegosztó szolgáltatásokat, ám egyben megtiltja a szolgáltatások önköltség alatti nyújtását, a működés finanszírozását támogatásokból, valamint szigorú járműbiztonsági és sofőrminősítési szabályokat is előír.
Az Uber más fronton is beruház: szintén a napokban jelentette be, hogy 500 millió dollárból saját térkép fejlesztésébe kezd a nem mindig pontos Google Mapstől való függetlenedés jegyében. A térképész autók máris megjelentek az amerikai és a mexikói városok utcáin. Az önállósodás másik oka, hogy a Google az utóbbi időben emelni kezdte térképszolgáltatásai használati díját.