A dél-afrikai származású amerikai üzletember évről évre előrukkol valami meghökkentővel. Az ő nevéhez fűződik a Tesla elektromos autó kifejlesztése, az űrrakétákat gyártó SpaceX cég megalapítása, illetve szintén ő találta ki a napelemes tetőcserepet. Legutóbb azonban nem a minden problémára megoldást találó zseniális fejlesztőként került a hírügynökségek címoldalaira: egy rádióműsorban füvezett és whiskyt ivott.
Feledtetni a botlást, előre beharangozott avatóra hívta a világsajtót a milliárdos: egy nagyjából 1,8 kilométeres alagutat mutatott be, amely Elon Musk szerint megoldást jelenthet a nagyvárosok egyre kezelhetetlenebb közlekedési gondjaira. Az emberek órákat ülnek a dugókban, közben az autók hihetetlen mennyiségű szennyező anyagot bocsátanak ki. A milliárdos vállalkozó szerint a megoldás, ha a föld alá viszi a forgalom egy részét. 2016-ban alapította a Boring Company névre keresztelt, fúrásra specializálódott építőipari cégét. Két évvel később – és negyvenmillió dollárnyi fejlesztés árán – múlt kedden bemutatta a felszín alatt tizenkét méterrel futó alagutat, ami a SpaceX Los Angeles külvárosában található központjának parkolójából indul ki. Tervei szerint belátható időn belül ilyen alagutakban haladnának az autók.
A mindössze háromméteres belső átmérőjű lyukban szűkösebb a hely, mint a metrókban – a budapesti négyes metró alagútjának belső átmérője 5,2 méter –, de arra éppen elegendő, hogy egy autó elférjen benne. A bemutatón egy speciális futószerkezetre tett elektromos Tesla gördült végig az alagúton. Nagyjából 80 kilométeres sebességgel robogott az autó – a cég azt ígéri, hogy hamarosan akár 240 kilométeres sebességgel suhanhatnak a mélyben az autók. „Nyilvánvalóan a fejlesztés korai stádiumában vagyunk. Az alagút prototípus, segítségével finomítjuk a koncepciót, de a cél egyértelmű: a városi dugók kiküszöbölése” – üzente a vállalkozó, aki szerint a Boringnál alkalmazott technológiai újításokkal jelentősen csökkenthetők a költségek, miközben a fúrási sebesség a tizenötszörösére növelhető. „Ehhez Nobel-díjat érő ötlet sem kellett” – idézte a látnokot a The Washington Post.

A cél a városi dugók megszüntetése Fotó: Reuters
Musk tervei között szerepel, hogy a Boring-alagutak valamiképpen csatlakozhatnak egy másik ambiciózus, de hasonlóan gyerekcipőben járó tervéhez. Ez az úgynevezett Hyperloop, amelynek lényege, hogy vákuumban mozgó kapszulában utazva nagy távolságokra nagyon nagy sebességgel juthatnak el emberek. Ehhez első lépésként különleges csőrendszert kell építeni, amit a csőben mozgó jármű megépítése követ. „Ez még odébb van” – hűtötte le a kedélyeket Musk. Ami közelebb van: a föld alatti alagutak hálózata, ami iránt több amerikai város – Los Angeles, Washington és Chicago – élénken érdeklődik.
A bemutatón felvetődött, hogy kizárólag a gazdag Tesla-tulajdonosok számára épülnek magánalagutak! A cégvezető hevesen tiltakozott a felvetés ellen, szerinte más típusú autókat is felszerelhetnek a megfelelő kerekekkel. Egyetlen kikötés, hogy a jármű elektromos autó legyen. Másik kitétel, hogy az autók kellően intelligensek legyenek ahhoz, hogy nagy sebességgel mozogva nagyjából egy másodpercenként kövessék egymást. Noha még nincs olyan alagút, amit használhatnának az autósok, Muskot az árakról is megkérdezték.
A milliárdos vállalkozó erre annyit mondott, hogy a magánautók ugyanazért az útért négyszer annyit fizetnének, mint a tömegközlekedési járműveken – teletaxikon? – utazók.